Fruit eten op het werk: in welke vorm?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/02/2009 - 00h00
-A +A

Veel fruit eten is één van de beste raadgevingen die men iemand kan geven om op een aangename manier te diëten. Toch is het niet altijd vanzelfsprekend om overdag fruit te eten: een appel heeft wel wat, maar biedt weinig afwisseling... en we hebben niet allemaal de kans om te werken in een ruimte waar een koelkast en/of bestek beschikbaar zijn.

Hoe vers fruit eten op kantoor?


Een appel meenemen naar het werk kan in bijna alle omstandigheden. Dat is echter niet voldoende en bovendien moet u het volhouden. Denk ook eens aan ander fruit dat bijna geen voorbereidend werk vereist: naargelang de seizoenen kunt u kiezen uit sinaasappelen, mandarijnen, kersen, nectarines of druiven. Veel meer moeite dan wat afspoelen vragen deze vruchten echt niet. U kunt 's morgens ook een vruchtensalade klaarmaken. Zoveel moeite vraagt dat ook niet. Uiteraard zult u daarmee iets minder vitaminen binnenkrijgen in vergelijking met fruit uit het vuistje, maar het is in elk geval veel beter dan geen fruit eten. En als u een beetje citroensap toevoegt, zal de schade zeer miniem zijn.

Zijn er alternatieven voor vers fruit?


Vindt u vers fruit te lastig om mee naar het werk te nemen, dan bieden de supermarkten heel wat alternatieven. Smoothies (fruitpuree) zijn tegenwoordig overal verkrijgbaar. Ze bieden afwisseling, bevatten vitaminen, zijn gemakkelijk in het gebruik, maar zijn vrij duur en bevatten vaak veel calorieën. Niet mee overdrijven dus! Minder glamoureus, maar wel interessant, is fruit in blik. Met deze conserveringsmethode gaan niet zoveel vitaminen en vezels verloren. Ook goed zijn de fruitcompotes, maar kies ze bij voorkeur zonder suiker. Appelcompote bijvoorbeeld bestaat in talrijke varianten. Fruitsap kan eveneens beschouwd worden als een portie fruit. Aangezien fruitsap meestal evenveel calorieën bevat als frisdrank, mag u er echter niet mee overdrijven.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/02/2009 - 00h00 Nadine Ker Armel, "J'achète/J'achète pas minceur" [Ik koop (niet) voor mijn lijn], uitg. Leduc
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
VitamineBreak

VitamineBreak.be biedt u gezonde en stijlvolle fruitmanden voor op de werkvloer aan. Verras uw medewerkers en collega's met een lekkere en gezonde snack!

Ontdek nog meer voordelen op
www.vitaminebreak.be !

PUB
Lees ook
Leg uw voorraden aan om licht te koken Gepubliceerd op 18/05/2016 - 17h38

Een evenwichtige voeding en een slanke lijn staan of vallen bij de manier van koken. Gebrek aan een goede organisatie leidt er al te vaak toe dat we naar kant-en-klare schotels uit de supermarkt grijpen of naar de pizzeria om de hoek trekken. Dat zor...

Beter eten: 5 gemakkelijke tips Geüpdatet op 12/11/2008 - 00h00

Voor hun lijn en/of hun gezondheid, zijn heel wat mensen bereid hun voedingsgewoonten te wijzigen en te verbeteren. Hier zijn 5 tips die iedereen zeer gemakkelijk in de praktijk kan omzetten.

Meer artikels