Frisdranken: geheugenverlies gewaarborgd

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 06/04/2004 - 00h00
-A +A

Frisdranken vormen bij Amerikaanse kinderen de belangrijkste bron van suiker. Die trend is ook naar onze contreien aan het overwaaien, samen met de obesitas- en diabetesepidemie. Het is dan ook de hoogste tijd om het suikerverbruik te beperken!

PUB

De gevolgen van overmatige suikerconsumptie voor de gezondheid worden steeds duidelijker.

Ons lichaam lijdt aan geheugenverlies

Eén van de problemen met frisdranken is dat hun consumptie niet gepaard gaat met een gevoel van verzadiging. Als we eten, wordt er geleidelijk een verzadigingsboodschap naar onze hersenen gestuurd, vooral als het om energierijk voedsel gaat. Dankzij die boodschap stoppen we met eten en kunnen we wachten tot de volgende maaltijd. Als we echter frisdranken nuttigen (vruchtensap, limonade, siroop, …), krijgen onze hersenen die boodschap niet, ook al hebben ze een zeer hoge energiewaarde (een blikje frisdrank bevat gemiddeld 150 calorieën). Zodra we al die calorieën hebben ingenomen, verliest ons organisme als het ware zijn geheugen en neemt het bij de volgende maaltijd nog alle gewone calorieën op. Dat is wat een Frans onderzoeksteam heeft aangetoond bij 24 personen van 20 tot 25 jaar. Ze moesten gedurende één maand afwisselend één liter frisdrank met sacharose en één liter controledrank drinken met een zoetstof en dus zonder calorieën. Uit de registratie van de dagelijkse calorie-inname blijkt dat, ondanks de extra calorieën die de frisdrank bevat, dit geen invloed had op de consumptie tijdens de maaltijden. Dat kan verklaard worden doordat het complexe verzadigingsmechanisme verstoord wordt bij het drinken van frisdrank.

Diezelfde vaststelling was al gedaan in de Verenigde Staten, wat de Academie van Amerikaanse Pediaters ertoe had aangezet om te pleiten voor minder frisdrankautomaten in de scholen. Temeer omdat de consumptie van frisdrank ten koste gaat van melk, een essentiële bron van calcium die absoluut noodzakelijk is voor de botaanmaak en de groei.

Wat u moet weten

  • Eén blikje of twee glazen limonade bevatten evenveel suiker als 7 klontjes, d.w.z. 150 calorieën.
  • Laat u niet verleiden door de verpakking. Zo nodigen tweeliterflessen al te zeer uit tot drinken.
  • Drink alleen water aan tafel.
  • Drink slechts af en toe frisdranken.
  • Verkies bij het vieruurtje een glas melk.
Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 06/04/2004 - 00h00 European Journal of Clinical Nutrition, 58 : 154-61, 2004 ; Obesity Reviews, 4 : 201-12, 2003 ; CERIN.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Ik ben op dieet: wat mag ik drinken? Gepubliceerd op 28/04/2017 - 11h04

Wanneer men op dieet is om gewicht te verliezen, moet men ook veel drinken om het lichaam te helpen de afvalstoffen af te voeren. We moeten echter opletten, aangezien talrijke dranken het gewichtsverlies kunnen tegenwerken. Een klein overzicht van de...

Als je dorst hebt, moet je drinken Geüpdatet op 20/07/2004 - 00h00

Achter dit eenvoudige, vanzelfsprekende zinnetje gaat een breed onderwerp schuil. Drinken is van vitaal belang, inderdaad, maar niet om het even wat en om het even wanneer!

Meer artikels