Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste

FODMAP-beperkt dieet tegen prikkelbare darm

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 14/04/2015 - 09h24
-A +A

Wat FODMAP is? Het is geen woord, maar een letterwoord dat staat voor een groep suikers. Die worden tegenwoordig als de - gedeeltelijke - oorzaak beschouwd voor de zo hinderlijke symptomen van het prikkelbaredarmsyndroom.

FODMAPs, heel specifieke suikers

Het letterwoord FODMAP komt uit het Engels en staat voor Oligosacchariden, Disacchariden, Monosacchariden en Polyolen. Die suikers hebben gemeenschappelijk dat ze Fermenteerbaar zijn - voor gisting vatbaar dus - voor de darmflora. Al die suikers (en ze hebben niet altijd een zoete smaak) zijn met andere woorden maar gedeeltelijk verteerd als ze in de dikke darm komen. Het gevolg is dat ze in de dikke darm  zullen worden opgegeten en verteerd door de bacteriën die er zich bevinden. Het resultaat hiervan zijn heel vaak de symptomen van het prikkelbare-darmsyndroom: een opgeblazen gevoel, winderigheid, darm- en buikklachten gepaard gaand met diarree of, al naargelang het geval, constipatie.

Minder FODMAP’s innemen helpt tegen een prikkelbare darm

Verschillende studies hebben aangetoond dat bij een verminderde opname van de suikers de klachten bij het prikkelbaredarmsyndroom minder pijnlijk worden. Het FODMAP-dieet is vandaag dan ook de belangrijkste oplossing op het vlak van voeding voor mensen met een prikkelbare darm. Jammer genoeg is het heel lastig om het dieet in de praktijk te brengen. Om te weten om welke levensmiddelen het gaat, moet u namelijk weten welke levensmiddelen welk type suiker bevat, en dat is allesbehalve evident. Niet alle suikers geven bovendien de zoete smaak af die we gewoon zijn. Patiënten moeten dus ook letten op voedingswaren zoals graangewassen (tarwe, gerst en rogge), bepaalde groenten (sjalot, artisjok, prei, champignons) en melkproducten.  En af en toe eens afwijken van het dieet kan niet. Alleen als het strikt wordt nagevolgd, heeft het effect.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 14/04/2015 - 09h24

Eugénie Joly, hoofddiëtiste in de Cliniques Universitaires Saint-Luc

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect! Geüpdatet op 20/12/2010 - 00h00

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoe...

De vier waarheden over het Atkins-dieet Geüpdatet op 07/06/2005 - 00h00

De European Food Information Council (EUFIC) geeft het Atkins-dieet de doodsteek. Door de vier waarheden van dit vermageringsprogramma op een rijtje te zetten, geeft hij ons voldoende goede redenen om er niet aan te beginnen.

Meer artikels