Fitness steppen: leuk en goed voor de lijn!

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 02/05/2014 - 11h56
-A +A

Steps en steppers zijn niet meer weg te denken uit de fitnesscentra.

Steppen is ideaal voor wie wil afvallen, het is ook goed voor het hart en prettig om te doen.

Hoe maakt u er zo efficiënt mogelijk gebruik van?

PUB

Kent u de fitnessstep?

Het steppen werd meer dan 25 jaar geleden uitgevonden in de Verenigde Staten en is een trainingsprogramma dat werkt met een step of stepper, een regelbaar antisliptoestel dat voor u op de grond staat. De bedoeling is dat u - met wat ritmische muziek op de achtergrond - non-stop op en rond de stepmachine stapt. Een sessie duurt 30 tot 45 minuten en gebeurt meestal in groep onder begeleiding van een monitor die de choreografie voordoet.

Alle spieren moeten werken

Steppen is een heel complete sport. Niet alleen de beenspieren - de kuiten, dijen en billen -, maar ook de spieren van de buik, de borst en de armen moeten werken. Want het bovenlichaam beweegt tijdens de training voortdurend mee. Als u wilt, kunt ook gewichten gebruiken om uw spieren nog meer te doen werken.

Steppen: een hulp voor wie wil vermageren

Bij het steppen verbruikt u behoorlijk wat calorieën (zo’n 400 tot 500 per uur, het equivalent van een flink stuk taart!). Het is dus een vrij intensieve sport die erg aanslaat bij mensen die op hun figuur willen gaan letten. En door de ritmische muziek voelt u niet eens of toch amper dat u zich aan het inspannen bent! De bewegingen die tijdens het steppen worden uitgevoerd, bevorderen ook de coördinatie, het evenwicht en zelfs het geheugen.

Goed voor het hart en nog zoveel meer

De trap nemen in plaats van de lift is een uitstekende reflex die onze gezondheid ten goede komt. Maar steppen is nog zoveel meer. Het op- en afstappen gebeurt namelijk niet alleen in de as van het lichaam, maar ook zijwaarts, waardoor alle spieren moeten werken. Steppen stimuleert ook intensief de hartfunctie en dat gedurende een lange periode. De ademhaling en de lichamelijke conditie worden er beter door. Net als joggen, fietsen of zwemmen is het een uithoudingssport.

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 02/05/2014 - 11h56

Met dank aan Dr Sophie Lambrecht, sportarts (KUL)

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Uw vorm terugvinden en behouden Geüpdatet op 09/09/2003 - 00h00

Hervind met een minimum aan inspanningen uw vorm! Het recept: een matige uithoudingssport met drie sessies van 20 minuten per week.

Zes tips om slank en fit te blijven na de menopauze Gepubliceerd op 15/02/2017 - 14h05

In de menopauze stoppen de eierstokken met werken en valt de productie van vrouwelijke hormonen geleidelijk aan stil. Het lichaam staat dus niet meer onder de invloed van de hormonen en maakt grote veranderingen door. De meest opvallende is een herve...

Meer artikels