Fitness: step, LIA, stretching, body-sculpt en body-attack

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 13/04/2016 - 11h50
-A +A

PUB

Step

Dit is het uitvoeren van min of meer complexe choreografieën op en rond een step. Deze discipline richt zich vooral op het hart en gebeurt op een vrij hoog ritme.
Elke les bestaat uit een kwartier opwarmings- en stretchoefeningen, gevolgd door een choreografie van ongeveer 25 minuten, een tiental minuten in een lager tempo om af te bouwen en rekoefeningen. Goede leraars stellen elke les een nieuwe choreografie voor.
Wat zijn de risico's? Verzwikken van de enkel of knie, verrekkingen van de kuiten, tendinitis van de hiel, verrekking van de knieligamenten.
Welke voorzorgen moet u nemen? Step moet altijd gebeuren met goede schoenen die niet slippen en schokken opvangen (type joggingschoenen).

Body-sculpt

Dit is een techniek om de spieren te versterken en het hele lichaam gespierder te maken. Er wordt gebruik gemaakt van zware sokkels, elastieken, gewichten, zware baren of staven.
Wat zijn de risico's? Esthetische asymmetrie, rugproblemen, tendinitis (van de schouder). Net als bij de andere disciplines kunnen deze problemen vermeden worden door een goede begeleiding en een juiste uitvoering.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 01/03/2010 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 13/04/2016 - 11h50

Lydie Raisin, "Sport, soyez efficace!", uitgeverij Leduc.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB