Fit ouder worden? Veel bewegen!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 17/06/2016 - 12h54
-A +A

Ouder worden is een complex proces dat het resultaat is van een hele reeks variabele factoren, zoals genetische factoren, leefstijl, chronische ziekten, enz. Deze elementen hebben een onderlinge wisselwerking en beïnvloeden de manier waarop we ouder worden. Wie regelmatig lichamelijke beweging heeft met oefeningen die gericht zijn op het ondersteunen van de cardiovasculaire functie, wordt beloond met een hele waslijst van gunstige effecten. Het helpt in ieder geval om gezond oud te worden.

PUB

De gunstige invloed van lichaamsbeweging is indrukwekkend!

60-plussers die regelmatig een voldoende intensieve lichamelijke activiteit beoefenen zijn op de volgende punten beter dan mensen die een zittend leven leiden:

  • de bloeddruk (zowel systolisch als diastolisch) is lager;
  • de longcapaciteit, die beschermt tegen luchtwegeninfecties, blijft behouden;
  • de VO2 max (de maximum hoeveelheid zuurstof) kan behouden blijven, of zelfs stijgen. De VO2 max is een goede index voor de fitness van het hartlongsysteem. Een van de hoofdkenmerken van het ouder wordenis de daling van de VO2 max met 10 % per tien jaar vanaf de leeftijd van 25 jaar.
  • het lipoïdisch evenwicht verandert gunstig, met een stijging van het HDL-cholesterolgehalte en een daling van het totale cholesterolgehalte, de triglyceriden en de LDL;
  • de bloedsuikerspiegel (nuchter) daalt, en de gevoeligheid voor insuline is beter, waardoor ze minder snel diabetes van het type 2 of NIAD (niet-insulineafhankelijke diabetes) krijgen
  • minder neiging tot angstgevoelens en depressie;
  • het immuunsysteem is sterker;
  • er is minder botontkalking (preventie van osteoporose).

Enkele praktische tips: beweeg regelmatig

Het beoefenen van een lichamelijke activiteit is pas efficiënt als dat het hele leven lang gebeurt. Mensen die op een hoog niveau aan sport doen en op hun dertigste plots volledig stoppen zullen rond hun zestigste of later een risico op bloedvaatziekten hebben dat even hoog is als dat bij iemand van dezelfde leeftijd die nooit aan sport heeft gedaan.
iemand die pas op latere leeftijd - rond 30/40 jaar - met een lichamelijke activiteit begint en die regelmatig beoefent tot zijn zestigste en later, loopt minder risico op vasculaire aandoeningen. Drie keer sporten per week lijkt het ideale ritme te zijn.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 11/09/2007 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 17/06/2016 - 12h54

Katzel et al., Effects of weight loss vs aerobic exercise training on risk factors for coronary disease in healthy, obese, middleaged and older men. JAMA 1995, 274: 1915-1920. M. Bonnefoy, Bénéfices de l'activité physique chez le sujet âgé, La Revue de Gériatrie, 2000, 25 (5): 311-315.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Duursporten: wat zijn de risico’s voor het hart? Geüpdatet op 15/11/2016 - 11h14

Kunnen hartlijders zonder gevaar aan sport doen? Kan te veel sporten schade berokkenen aan het hart? Er wordt van alles over verteld en de berichten zijn vaak tegenstrijdig. We vroegen prof. Pierre Croisille om een antwoord. Hij is een expert in beel...

De coopertest onder de loep Geüpdatet op 01/11/2005 - 00h00

Als u sportief aangelegd bent, en zeker als u beroepssporter bent, zult u wellicht ooit de coopertest ondergaan om uw VO2 max (maximaal zuurstofverbruik) na te gaan. In dat geval moet u wel enkele voorzorgen nemen.

Meer artikels