Fit ouder worden? Veel bewegen!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 17/06/2016 - 12h54
-A +A

PUB

Opgelet voor tegenindicaties

De belangrijkste tegenindicaties voor trainingen bij oudere mensen zijn dezelfde als bij jongere mensen: een recent hartinfarct, instabiele angor, hartritmestoornissen, acute hartinsufficiëntie.
Bij te intense inspanningen kunnen er ongelukken gebeuren: diverse trauma's en hartcomplicaties. Dat is niet noodzakelijk een reden om het sporten af te raden, maar er moeten zeker voorzorgsmaatregelen worden genomen om de risico's zo klein mogelijk te houden.

Voor 60-plussers is een regelmatige medische check-up hoe dan ook absoluut noodzakelijk!
Dat onderzoek moet systematisch één keer per jaar gebeuren, en moet een algemeen klinisch onderzoek omvatten, een meting van de bloeddruk en een elektrocardiogram.
Bij mensen die een zittend leven hebben geleid en beginnen te sporten en bij mensen met een risico op vasculaire aandoeningen (roken, obesitas, een gestoord suiker- en vetmetabolisme), moet er altijd een inspanningselektrocardiogram worden gemaakt voor er toestemming kan worden gegeven om lichamelijke activiteit te beoefenen.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 11/09/2007 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 17/06/2016 - 12h54

Katzel et al., Effects of weight loss vs aerobic exercise training on risk factors for coronary disease in healthy, obese, middleaged and older men. JAMA 1995, 274: 1915-1920. M. Bonnefoy, Bénéfices de l'activité physique chez le sujet âgé, La Revue de Gériatrie, 2000, 25 (5): 311-315.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB