Evenwicht tussen calorie-inname en -verbruik

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 18/03/2016 - 16h01
-A +A

Calorie-inname

Via onze voeding nemen we calorieën in. Alle eetwaren bevatten in meerdere of mindere mate eiwitten, vetten en koolhydraten. Al deze voedingsstoffen leveren energie: 1 g eiwitten = 4 kilocalorieën = 16,72 kilojoules;1 g vetten = 9 kilocalorieën = 37,62 kilojoules;1 g koolhydraten = 4 kilocalorieën = 16,72 kilojoules;1 g alcohol = 7 kilocalorieën = 29,26 kilojoules. Hoe meer vette producten we eten, hoe meer calorieën we opslaan. Water is het enige product dat geen calorieën en dus geen energie bevat.

Calorieverbruik

We verbruiken 24 uur op 24 calorieën voor:

  • de basisstofwisseling:
    • alle lichaamsfuncties (eten, verteren, slapen, ademen enz.) slorpen energie op;
    • dat energieverbruik verschilt van persoon tot persoon;
    • het bedraagt gemiddeld 1.300 kilocalorieën bij vrouwen en 1.600 kilocalorieën bij mannen.
  • de thermoregulatie d.w.z. de handhaving van de lichaamstemperatuur op 37°C. Dit verbruik daalt als u airco gebruikt.
  • de Specifiek Dynamische Werking (SDW) van de producten::
    • de opname van voedingselementen tijdens de vertering verbruikt ongeveer 200 calorieën per dag;
    • er is energie nodig om eiwitten te splitsen in aminozuren, koolhydraten om te vormen in glucose en vetten in vetzuren, en om ervoor te zorgen dat al die stoffen door de darmwand gaan en in het bloed terechtkomen;
    • eiwitten zijn de grootste energieverbruikers: 20 %;
    • vetten zijn het zuinigst: 0 tot 3 %;
    • koolhydraten verbruiken 5 % van de energie die ze leveren. Hoe vetter onze voeding, hoe minder calorieën we verbruiken om ze op te nemen.
  • de spierarbeid: :
    • dit verbruik hangt af van onze lichamelijke activiteit. Hoe meer we bewegen, hoe meer we verbruiken.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 05/04/2006 - 00h00 en geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 18/03/2016 - 16h01
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hoeveel calorieën hebt u nodig? Geüpdatet op 16/09/2008 - 00h00

Doet u aan sport , een beetje, of veel? Bent u 20, 35, 50 of 60 jaar? Hoeveel calorieën hebt u nodig ? Het antwoord op die vraag is essentieel als we fit willen zijn, maar ze is ook belangrijk voor wie een paar kilo 's wil afvallen en zijn voedingspa...

Hoe bereken ik mijn BMI en mijn ideale gewicht? Gepubliceerd op 23/02/2017 - 11h47

Iedereen controleert zijn gewicht op de weegschaal, met meer of minder bezorgdheid al naargelang het gewicht normaal of te hoog is. Elk van ons heeft ook een ideaal gewicht, dat is het gewicht dat past bij onze lengte. Dat ideale gewicht is een van d...

Meer artikels