• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Er zijn geen seizoenen meer...

Er zijn geen seizoenen meer... Je zou vandaag zowaar gaan denken dat we onze voeding niet langer hoeven af te stemmen op het ritme van de seizoenen. Op die manier gaat de harmonie tussen smaak en voedingswaarde echter verloren...

Vandaag is het aanbod aan verse producten het hele jaar door groter dan ooit. Serrekweek, industriële teelt en import van eetwaren uit de warme landen: dat alles zorgt ervoor dat de warenhuisrekken altijd rijkelijk gevuld zijn. Aardbeien in de winter? Je vindt ze probleemloos, maar ze zullen ongetwijfeld niet de smaak en de rijkdom aan vitamine C hebben van zomeraardbeien. En dan hebben we het nog niet over de prijs, die eveneens "buiten seizoen" is! Heel wat voedingsproducten blijven gebonden aan de vier seizoenen. Met de mooie dagen in het verschiet en de eerste lentebloesems is het dus wellicht tijd om onze eetgewoonten te herdenken.

Het wonder van de lente

Na de winter zet de afwisseling van zon, regen en hagel het kiemproces in gang, en later de synthese van vitamines en kleurpigmenten, die rijk zijn aan antioxidanten. Met de eerste seizoensvruchten en -groenten komt er meer kleur en leven op ons bord (jonge asperges, wortelen, spinazie, sla). Het ideale moment om goede voornemens te maken en meer rauwe groenten te gaan eten. Voor een volwassene bedraagt de aangeraden dagelijkse hoeveelheid rauwe groenten 100 g (3 tot 4 eetlepels), aangevuld met 200 g gekookte groenten (6 à 7 eetlepels, boven op de aardappelen) en 200 g fruit (een grote appel + een glas vruchtensap).

Aardappelen zijn gezond!

De lente is ook het seizoen van de nieuwe aardappelen. Die komen vooral uit de mediterrane landen (de Belgische aardappelen worden pas geoogst vanaf eind juni). Het kostbare knolgewas is nog altijd geliefd in België, ook al is de consumptie na de Tweede Wereldoorlog flink gedaald, frieten niet te na gesproken… Da's jammer, want de aardappel heeft heel wat voedingstroeven uit te spelen: hij bevat veel complexe koolhydraten (zetmeel) en is een vrij rijke bron van vitamine C omdat hij zo vaak op het menu staat. Bovendien is de aardappel geen dikmaker: dat is een hardnekkig vooroordeel! Alles hangt af van hoe hij bereid wordt en wat erbij geserveerd wordt. Wist u bijvoorbeeld dat een natuuraardappel slechts 0,1 % vetten bevat, terwijl frieten er 150 keer meer bevatten? Chips verpulveren alle records: er zit maar liefst 350 keer meer vet in!

Artikel gepubliceerd door op 02/03/2004

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten