• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Getuigenissen (0)

Energiedrankjes, voor wie zijn ze bedoeld?

Energiedrankjes, voor wie zijn ze bedoeld?

Energetische drankjes, sportdrankjes, energiedrankjes... deze dranken die sporters moeten helpen, zijn zowat overal te zien.

Maar hoe doeltreffend zijn ze, en wie mag ze gebruiken?

Voor wie zijn energiedrankjes bedoeld?

Zondagssporters hebben helemaal geen energiedrankjes nodig, want ze zouden zo wel eens meer energie kunnen opnemen dan ze er verbranden.

Voor regelmatige sporters kan de drempel algemeen gesteld worden op een uur tot anderhalf uur non-stop inspanning. Anders gezegd: wie een sportactiviteit van minder dan een uur doet, hoeft helemaal geen energiedrank te drinken. Het risico bestaat dan dat hij de energie die hij tijdens de inspanning verbruikt heeft meteen weer compenseert (met het risico dat de overtollige glucose opgeslagen wordt als vet!). Water - en niets anders - volstaat in dat geval ruimschoots.

Daarnaast hangt de behoefte ook af van het type activiteit (duursport, krachttraining…), de frequentie, de intensiteit en de zweetproductie.

Wat zit er in energiedrankjes?

Vaak is er een ellenlange lijst van ingrediënten (vooral voor de dranken in poedervorm). Nochtans is het aantal voedingsstoffen dat een sporter nodig heeft heel beperkt. Het gaat om glucose, maltodextrose, natrium en vitamine B1.

Suiker
In alle energiedrankjes zit suiker, de energiebron bij uitstek. Het gaat dan om glucose of sacharose, enkelvoudige suikers die heel snel in het bloed terechtkomen. Ze worden vaak verbonden met maltodextrines (afgeleide van zetmeel), een ander type suiker dat iets minder snel wordt opgenomen. Ideaal is wanneer de dranken tegelijk glucose en maltodextrines in een variabele verhouding leveren (afhankelijk van het type inspanning).

Natrium
Natrium is het enige minerale element waarvan het voordeel wetenschappelijk erkend wordt. Het bevordert de opname van glucose. De andere mineralen die vaak in energiedrankjes zitten (magnesium, kalium…) hebben maar zin bij langdurige activiteiten die een grote zweetproductie meebrengen.

Vitamine B1
Vitamine B1 of thiamine is de enige vitamine die in een energiedrank hoort te zitten. Ze speelt een rol in de opname van suikers en eiwitten bij het beoefenen van een intensieve sport. Andere vitamines hoeven er niet in te zitten. De hoeveelheid die we er via de voeding van binnenkrijgen, volstaat om onze behoeften te dekken, en dat geldt ook voor sporters.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 10/02/2014
Origineel artikel geschreven door op 07/09/2009

Bronnen: 60 millions de consommateurs, juni 2009.

Vindt u het artikel interessant?