Energiedrankjes, voor wie zijn ze bedoeld?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 10/02/2014 - 17h19
-A +A

Energetische drankjes, sportdrankjes, energiedrankjes... deze dranken die sporters moeten helpen, zijn zowat overal te zien.

Maar hoe doeltreffend zijn ze, en wie mag ze gebruiken?

Voor wie zijn energiedrankjes bedoeld?

Zondagssporters hebben helemaal geen energiedrankjes nodig, want ze zouden zo wel eens meer energie kunnen opnemen dan ze er verbranden.

Voor regelmatige sporters kan de drempel algemeen gesteld worden op een uur tot anderhalf uur non-stop inspanning. Anders gezegd: wie een sportactiviteit van minder dan een uur doet, hoeft helemaal geen energiedrank te drinken. Het risico bestaat dan dat hij de energie die hij tijdens de inspanning verbruikt heeft meteen weer compenseert (met het risico dat de overtollige glucose opgeslagen wordt als vet!). Water - en niets anders - volstaat in dat geval ruimschoots.

Daarnaast hangt de behoefte ook af van het type activiteit (duursport, krachttraining…), de frequentie, de intensiteit en de zweetproductie.

Wat zit er in energiedrankjes?

Vaak is er een ellenlange lijst van ingrediënten (vooral voor de dranken in poedervorm). Nochtans is het aantal voedingsstoffen dat een sporter nodig heeft heel beperkt. Het gaat om glucose, maltodextrose, natrium en vitamine B1.

Suiker
In alle energiedrankjes zit suiker, de energiebron bij uitstek. Het gaat dan om glucose of sacharose, enkelvoudige suikers die heel snel in het bloed terechtkomen. Ze worden vaak verbonden met maltodextrines (afgeleide van zetmeel), een ander type suiker dat iets minder snel wordt opgenomen. Ideaal is wanneer de dranken tegelijk glucose en maltodextrines in een variabele verhouding leveren (afhankelijk van het type inspanning).

Natrium
Natrium is het enige minerale element waarvan het voordeel wetenschappelijk erkend wordt. Het bevordert de opname van glucose. De andere mineralen die vaak in energiedrankjes zitten (magnesium, kalium…) hebben maar zin bij langdurige activiteiten die een grote zweetproductie meebrengen.

Vitamine B1
Vitamine B1 of thiamine is de enige vitamine die in een energiedrank hoort te zitten. Ze speelt een rol in de opname van suikers en eiwitten bij het beoefenen van een intensieve sport. Andere vitamines hoeven er niet in te zitten. De hoeveelheid die we er via de voeding van binnenkrijgen, volstaat om onze behoeften te dekken, en dat geldt ook voor sporters.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 07/09/2009 - 00h00 en geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 10/02/2014 - 17h19

60 millions de consommateurs, juni 2009.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Energiedrankjes, hoe gevaarlijk zijn ze? Geüpdatet op 18/01/2010 - 00h00

De Hoge Raad voor Gezondheid waarschuwt voor de risico's van energiedrankjes . De drankjes zijn enorm populair bij jongeren, maar ze moeten met mate gedronken worden. Om welke risico's gaat het precies?

Sportbeoefening: tips voor een optimale voeding Geüpdatet op 22/01/2008 - 00h00

Wie aan sport doet, moet zijn voeding aanpassen aan de situatie. Opdat gezondheid en prestaties hand in hand zouden kunnen gaan, geven wij u een aantal basistips voor een goede voeding tijdens trainingsperiodes, in de opbouw naar een competitie en ti...

Eindejaarsfeesten: hoe omgaan met al die zoetigheid? Geüpdatet op 19/12/2013 - 12h15

Chocolade, pralines en andere snoepjes, kerststronken en nog meer van die desserts… Tijdens de eindejaarsfeesten lopen we steevast gevaar om een overdosis suiker binnen te krijgen. Dat kan natuurlijk voor extra en ongewenste kilo’s zorgen . Maar het...

Meer artikels