• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Eiwitrijke diëten bevorderen de voedingsautonomie niet

Eiwitrijke diëten bevorderen de voedingsautonomie niet

Eiwitrijke diëten zijn in, zoveel is duidelijk. Maar zijn ze ook gezond? We legden de vraag voor aan prof. Thissen, hoofd van de voedingskliniek in de Universitaire Ziekenhuizen Sint-Lucas.

Eiwitrijk

Eiwitrijke diëten zijn caloriearm (400 tot 800 kilocalorieën per dag). Het is het lagere calorieverbruik (onder het gemiddelde) dat tot gewichtsverlies leidt. De gemiddelde calorie-inname bedraagt immers 2.000 kcal per dag bij vrouwen en 2.500 bij mannen. In een evenwichtige voeding is het aandeel van eiwitten in de totale calorieopname laag (10 tot 15 %). Bij eiwitrijke diëten zijn ze echter de belangrijkste caloriebron; vandaar ook hun naam. Een eiwitrijke voeding beperkt het verlies van magere massa (spiermassa, botmassa,…).

Maaltijdvervangers en diëten

Eiwitrijke diëten vallen uiteen in twee groepen:

  • maaltijdvervangers bevatten voldoende koolhydraten en microvoedingsstoffen (mineralen, oligo-elementen, vitamines), vormen een volwaardige maaltijd op zich en houden dan ook weinig risico's in. Ze vereisen bijgevolg minder medische begeleiding.
  • eiwitrijke diëten bevatten weinig koolhydraten en meer eiwitten dan maaltijdvervangers, maar onvoldoende microvoedingsstoffen. Gezien het risico op tekorten en bijwerkingen vereisen ze een strikt medisch toezicht.

Artikel gepubliceerd door op 20/07/2004

Bronnen: Bron: Nieuwsbrief van de Universitaire Ziekenhuizen Sint-Lucas nr. 43, mei 2004.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ananasdieet

  • Ananas heeft al decennialang de diepgewortelde reputatie een vrucht te zijn die de overtollige kilo's doet verdwijnen, ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating