Eindejaarsfeesten, stress en gewicht

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/12/2015 - 16h38
-A +A

Het aftellen is begonnen. Niemand ontsnapt aan de psychose van de eindejaarsfeesten: ook als we het zouden willen, de verlichting, de etalages, de versieringen, de Kerstman... alles herinnert er ons aan dat het binnenkort twee weken lang feest is. En dat er dus kilootjes zullen bijkomen...

PUB

Feesten = stress + stress + stress = kilo's 

De feesten, dat is lekker eten met familie en/of vrienden, dat is oudejaar, zich opmaken, massa's inkopen doen, kinderen die op vakantie gaan, cadeautjes, sociale verplichtingen, tijdverlies, verleidingen, er mooi uit willen zien, wenskaarten, de stress hoopt zich op, elke dag een beetje meer.

En dus knabbelen we om het even wat, zoets en vet, om wat tot rust te komen, we eten meer omdat we moe zijn, we schenken ons een glaasje wijn in om ons op te peppen. En op slag zijn er een paar kilo's bij, nog voor we het eerste hapje op kerstavond naar binnen werken!

Organiseer u

Als u tijdens de feesten niet wilt bijkomen is het niet zozeer zaak om iets te veranderen aan uw eetpatroon, maar wel om u beter te organiseren! Hoe minder stress u hebt, hoe gemakkelijker u de verleidingen zult kunnen weerstaan, vooral in de laatste week van december.

Tip nummer één: doe eerst de dingen waar u het meest tegenop ziet. Zo vermijdt u schuldgevoelens en de constante druk van "ik zou nog moeten ...", en dus ook de stress die dat meebrengt. Als er thuis iets te bespreken of te beslissen valt (wie nodigen we uit?), begin er dan beter nu al aan.

Schrijf alles op 

Schaf u een schriftje aan, niet te groot en ook niet te klein, zodat u het gemakkelijk kwijt kunt in uw tas of zak.

Kies bij voorkeur een gekleurd schriftje dat opvalt en dat u dus gemakkelijk terugvindt. Maak er een kogelpen aan vast, zodat u alles wat u te binnen valt meteen kunt noteren. Als u in de auto of op de bus aan iets denkt zoals "chocolaatjes voor tante Marie", kunt u het dan meteen opschrijven en hoeft u niet bang te zijn dat u het vergeet.

Bespaar tijd, energie en geld

  • Doe de meeste van uw inkopen op het Internet. Neem de tijd om op verkenning te gaan op de diverse sites.
  • Laat uw aankopen aan huis leveren. Het valt misschien wat duurder uit, maar u verliest veel minder tijd en het is ook een pak minder vermoeiend.
  • Kies voor niet-materiële cadeautjes abonnementen (krant, schoonheidsinstituut, theater, enz.). Zo vermijdt u de drukte en vaak ook het aanschuiven in de winkels.
  • Leg het menu lang genoeg op voorhand vast. Zo kunt u er nog iets aan veranderen.
  • Haal vandaag nog uw versieringen voor Kerstmis uit de kast. Controleer of alles in orde is.
  • Koop nu al een voorraad geschenkpapier, linten en touw, etiketten, goudschilfers, tafelversiering, enz.
  • Kijk het servies na, het zilverwerk, de glazen, schotels, bloemvazen, tafelkleed, enz.

Wat trek ik aan?

Als u een jurk of meerdere jurken kiest die u al gedragen hebt, pas ze dan nog deze week ... kwestie van na te gaan of u er zich nog altijd lekker in voelt.
Als dat niet zo is, dan is dat het moment om u eens te verwennen! Hebt u een slecht geweten rond de creditcard? Probeer dan op andere dingen te besparen.

Schoonheidsplanning 

Denk ook aan u zelf in deze marathonaanloop naar Kerstmis. Maak een afspraak in een schoonheidsinstituut of gun u een grondige verwenbeurt in uw badkamer thuis. Doe niet alles snel, snel achtereen, maar spreid de verschillende verzorgingsbeurten.

  • Dag - 15: Maak een afspraak bij uw kapper voor dag - 1.
  • Dag - 7 tot Kerstmis: Gebruik elke dag een lifting crème of lotion.
  • Dag - 5: Huidpeeling: van het hele lichaam en het gezicht.
  • Dag - 4: Weg met de haartjes: epileer of gebruik een ladyshave.
  • Dag - 3: Voetverzorging.
  • Dag - 2: Handverzorging (doe daarna handschoenen aan in het huishouden).
  • Dag - 1: Kapper (u kunt er eventueel ook tegelijk uw handen en voeten laten verzorgen).
Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 11/12/2007 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 16/12/2015 - 16h38
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Feesten, stress en gewicht Geüpdatet op 19/12/2006 - 00h00

Kerstmis en Nieuwjaar zijn de periode bij uitstek om te feesten, maar de feestvreugde dreigt soms te worden vergald omdat we door zoveel dingen overstelpt worden. Een paar voorbeelden (in willekeurige volgorde): eten klaarmaken voor het gezin, feestm...

Meer artikels