Eindejaarsfeesten: hoe omgaan met al die zoetigheid?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste op 19/12/2017 - 10h38
-A +A

Chocolade, pralines en andere snoepjes, kerststronken en nog meer van die desserts… Tijdens de eindejaarsfeesten lopen we steevast gevaar om een overdosis suiker binnen te krijgen.

Dat kan natuurlijk voor extra en ongewenste kilo’s zorgen. Maar het is Kerstmis en Nieuwjaar en dus niet het moment om ons van alles te ontzeggen.

Hoe gaan we dan om met suiker tijdens de eindejaarsfeesten?

PUB

Suiker: de juiste dosis

In tegenstelling tot een gangbaar idee is suiker niet schadelijk voor het lichaam. Alleen de overdaad is schadelijk. Alle internationale voedselautoriteiten zijn het er al lang over eens: suiker mag niet meer dan 10% van de dagelijkse opgenomen calorieën bedragen.

Voor iemand die 2000 calorieën per dag opneemt - het gemiddelde voor vrouwen met een matige sportbeoefening - komt dat neer op 200 calorieën.

1 g suiker bevat 4 calorieën, dus mogen we 50 g suiker per dag opnemen. En dat is al heel wat!

Mannen met een iets hogere energiebehoefte - voor mannen met een matige sportbeoefening rekent men met 2500 calorieën - mogen zonder probleem 60 tot 65 g suiker opnemen.

En zowel voor vrouwen als voor mannen geldt: hoe meer ze bewegen en hoe meer ze aan sport doen, hoe hoger hun suikerquotum.  Dat stijgt evenredig met het calorieverbruik.

Als we het over suiker hebben, denken we  meteen aan klontjes of fijne suiker. Maar die klontjes of fijne suiker die u in uw koffie, uw thee of uw kruidenthee doet of die u gebruikt als u een taart of een dessert maakt, zijn maar een fractie van wat u aan suiker binnenkrijgt.

Het grootste deel van de suiker die u binnenkrijgt, neemt u op via frisdranken (en andere zoete dranken) en allerlei - vaak ook gezoete - industriële producten. Het rijtje is lang: koekjes, gebak, ontbijtgranen, chocoladerepen, ijsjes, desserts, ontbijtkoeken, enz.

Hoe meer u dit soort producten mijdt, hoe makkelijker u onder de limiet van 50 tot 60 g per dag zult blijven.

Verslaafd aan gezoete dranken?

Frisdranken bevatten gemiddeld 100 g suiker per liter. Een blikje van 33 cl bevat dus grosso modo 30 g suiker. Daarmee hebt u dus al een groot deel van uw dagquotum van 50 g opgesoupeerd!  

Hebt u uw toevlucht gezocht tot lightfrisdranken en de beroemde zerocaloriedrankjes? Ze zullen u niet helpen om van de trek in zoets af te raken, want ze smaken hoe dan ook zoet.

En waarom niet op water overschakelen?

Veel merken van mineraal water komen voor de eindejaarsfeesten op de proppen met mooie flessen.

U zult merken dat water de dorst echt lest, en dat is nooit het geval met gezoete dranken.

 

Zoetigheden: nooit voor het eten

Waarom niet?

Omdat suiker op een lege of bijna lege maag heel snel door het lichaam wordt opgenomen. Dat verhoogt de bloedsuikerspiegel, waardoor uw eetlust zakt en het hongersignaal dat normaal door een lage bloedsuikerspiegel wordt in gang gezet niet meer werkt.

Uw voedingsevenwicht raakt zo volledig ontregeld en dat is een van de oorzaken van gewichtstoename.

In de periode van de eindejaarsfeesten zal dat u onvermijdelijk het plezier ontnemen om lekker te eten. De kans bestaat namelijk dat u zich zult moeten forceren om de gastvrouw (of uw gasten) eer aan te doen. Anders zult u als heel onbeleefd overkomen.

En aangezien u goed bent opgevoed, zult u meer eten dan uw lichaam nodig heeft - met alle gevolgen van dien.

De extra kilo’s zullen erbij komen, tenzij u de dagen erna als compensatie een kuur doet van soep en gestoomde vis!

 

Chocolade en snoepjes: in de trommel en dicht!

Chocolade en snoepjes horen bij deze periode. Geen sprake van dus om ze u te ontzeggen.

Maar als u overal in huis kommetjes met snoepjes zet, liggen ze er voor het grijpen en zult u de verleiding niet kunnen weerstaan om er eentje te nemen als u langskomt – om het even op welk moment van de dag. En dan bestaat het gevaar dat u geen honger meer hebt als u aan tafel moet, en vooral dat u te veel calorieën op een dag binnenkrijgt!

Laat ze in de trommel zitten en sluit die goed af.

De snoepjes zullen zo minder verleidelijk zijn. Het feit dat u de doos moet opendoen en het deksel opzij moet leggen om u te bedienen, zal ervoor zorgen dat u en uw gezin er minder van eten. Wat niet betekent dat u er geen mag nemen. Eet er gerust van, maar dan zonder frustraties, zonder de "neen, ik mag niet" die automatisch in u zal opkomen als ze open en bloot in een kommetje liggen, en zonder de schuldgevoelens die normaal volgen als u aan het knabbelen bent.

 

Er is niets ingewikkelds aan deze omgang met suiker

En ook niets frustrerends! En dat is belangrijk in deze periode waarin we echt behoefte hebben om ons te verwennen.

Als u tijdens de eindejaarsdiners en de andere festiviteiten traag eet en goed naar uw lichaam luistert, zult u wel nog een plaatsje vrij hebben voor het dessert.

Als u de gezoete dranken links laat staan, als uw ontbijt bestaat uit een paar goede sneetjes brood met boter in plaats van ontbijtgranen, zult u nadien nog eens zo veel genieten van de chocolade. En dat allemaal met veel smaak en zonder schuldgevoelens!

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 19/12/2013 - 12h15 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste le 19/12/2017 - 10h38
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
6 Tips om minder suiker te eten en af te vallen! Gepubliceerd op 09/03/2017 - 16h56

Suiker is voor velen onder ons een kleine zonde. Onze lust naar suiker is aangeboren, we worden er dus mee groot. Toch willen er heel wat onder ons graag wat minder suiker eten en lukt het maar niet? Deze 6 tips kunnen u op weg helpen om uw trek in z...

Suiker: hoeveel, hoe en wanneer? Gepubliceerd op 19/12/2013 - 15h05

Suiker is door Amerikaanse wetenschappers nog maar eens aan de kaak gesteld en nu ook kortweg als drug bestempeld. Het klopt dat suiker gevaarlijk wordt bij overmatig gebruik, maar is dat een reden om het ons volledig te ontzeggen? Hoe gaan we om met...

Meer artikels