• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Een zeer eenvoudige antikankermaatregel: de helft van uw maaltijd uit groenten en fruit laten bestaan!

Een zeer eenvoudige antikankermaatregel: de helft van uw maaltijd uit groenten en fruit laten bestaan! Het staat steeds duidelijker vast dat er een verband bestaat tussen veel groenten en fruit eten en kankerpreventie. Toch is het op zich niet altijd makkelijk om onze eetgewoonten in die zin bij te sturen. Vandaar een eenvoudige doelstelling: een flinke helft van wat er op uw bord komt, uit groenten en fruit laten bestaan...

Een "antikankerdag" samenstellen is echt niet moeilijk. Ziehier enkele praktische voedingstips om u beter te beschermen tegen kanker.

Bij het ontbijt

Drink een glas vers vruchtensap (vitamine C, polyfenolen, …) of gepasteuriseerd vruchtensap, en verorber eventueel een handvol oliehoudende vruchten (vitamine E) en gekleurd seizoensfruit (clementine, rode appel, mango, …). Vul dit aan met volkorenbrood of graanrijk brood (met rodevruchtenjam) en een warme drank (thee of koffie, voor een extra portie polyfenolen).

Bij het middagmaal

Een absolute must zijn rauwe groenten of soep als voorgerecht! Kies ook hier voor de kleurrijkste groenten, want die bevatten het meest kostbare antioxidanten. Combineer peulvruchten en gekookte groenten bij het hoofdgerecht, zodat u meer beschermende voedingsstoffen binnenkrijgt (rijst + tomaten in de oven, aardappelen en broccoli, wortelen en flageoletbonen, …). Neemt u kaas als nagerecht, doe er dan een salade of stukjes vers fruit bij. Op die manier eet u minder kaas en krijgt u meer vitamines op uw bord. Verkies in het algemeen ook desserts op basis van fruit.

Artikel gepubliceerd door op 10/01/2006

Bronnen: Een 'antikankerdag' samenstellen is echt niet moeilijk. Ziehier enkele praktische voedingstips om u beter te beschermen tegen kanker.

Vindt u het artikel interessant?