Een strategie om te stoppen met roken

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 14/06/2011 - 16h07
-A +A

PUB

Fase 5: ervaar geleidelijk de heilzame effecten...

Stoppen met roken, heeft al heilzame effecten na:

  • 20 minuten: uw bloeddruk en uw hartslag worden weer normaal.
  • 8 uur: het zuurstofgehalte in uw bloed wordt weer normaal.
  • 24 uur: de koolstofmonoxidestofis ondertussen uit uw lichaam, en uw longen beginnen het slijm en de andere tabaksresten uit te scheiden.
  • 48 uur: er zit geen nicotine meer in uw lichaam, en uw reuk- en smaakzin zijn aanzienlijk verbeterd.
  • 72 uur: u ademt makkelijker, uw bronchiën ontspannen zich en u hebt meer energie.
  • 2-12 weken: uw bloedsomloop verbetert in heel uw lichaam, waardoor u veel beter kunt wandelen en lopen.
  • 3-9 maanden: uw hoest- en ademhalingsproblemen verminderen, doordat uw longfunctie tot 10 % kan verbeteren.
  • 1 jaar: het risico op cardiovasculaire accidenten daalt met ongeveer een kwart.
  • 10 jaar: het risico op longkanker bedraagt nog slechts half zoveel als bij een roker. Het risico op cardiovasculaire accidenten ligt niet hoger dan bij personen die nooit gerookt hebben.
Initialement publié par C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 15/11/2005 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 14/06/2011 - 16h07

Campagne "HELP, voor een rookvrij leven', een initiatief van de Europese Unie DG Gezondheid en Consumentenbescherming, 27 oktober 2005.

Bekijk dit artikel
PUB