Een slanke lijn-gids voor de vakantie

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 06/08/2013 - 11h57
-A +A

PUB

Enkele eettips

Eet altijd tot uw honger gestild is. Eet ook heel langzaam en kauw goed, zelfs als het om tartares en ander gehakt voedsel gaat, en zelfs als u uitgehongerd bent. Luister goed naar uw lichaam tijdens het eten.
U zult merken dat u minder trekt krijgt naarmate u verzadigd raakt. Stop als u zich verzadigd voelt, ook al is uw bord nog niet leeg.
Op die manier neemt u nooit méér calorieën in dan u nodig hebt en ontstaat er automatisch een evenwicht tussen uw calorie-inname en uw calorieverbruik.

Zin in een dessert?
Hou daar dan speciaal een plaatsje voor vrij. Als u zich voorneemt om dat niet te doen, dreigt u zich gefrustreerd te voelen en toch te bezwijken als het op tafel komt, ook al hebt u eigenlijk genoeg.

Neem kleine porties en bedien u zo nodig opnieuw, zeker bij een buffet. Als u te veel op uw bord schept, zult u geneigd zijn om alles naar binnen te werken, zelfs tegen uw zin...

'Maaltijdvullende' salades
Op die manier hebt u (bijna) geen werk met eten klaarmaken. Doe er tomaten en andere groenten bij: fijngeraspte wortelen, venkel, enz., hardgekookte eieren en/of kleine stukjes koude vis of koud vlees, pasta of rijst.
Wel opgelet bij het aanmaken: spring heel zuinig om met olie, ook al gaat het om olijfolie, want olie is een echte caloriebom.

Gebraad en grillades
Kip, rosbief, kalfs- of varkensgebraad, grote vissoorten: bereid ze in de oven, zonder vet, en giet er een beetje witte wijn over. Maak een voldoende grote portie klaar, zodat u er nadien nog over hebt voor uw salades.
Denk voor de barbecue ook aan gegrilde groenten. Snij die gewoon in schijfjes, bestrijk ze met olie en gril ze gedurende 1 à 3 minuten aan weerskanten. Breng ze op smaak met fijngehakte verse kruiden.

Meloen, meloen en nog eens meloen!
Niets is makkelijker te bereiden, en bovendien vult het de maag bij het begin van de maaltijd! Meloen bevat ook veel caroteen (goed voor de huid en voor het zonnen!), en daar kan iedereen maar wel bij varen.
Serveer met een paar sneetjes gerookte ham, dun gesneden en met al het vet eraf.

Groenten
Bereid er genoeg, zodat u ze nadien kunt opwarmen of koud kunt eten.
"Ratatouille" is daarvoor het ideale gerecht, want u kunt het zowel warm als koud eten, verwerken in een omelet enz.
Win tijd door de uiteinden van sperziebonen af te knippen met een schaar in plaats van ze één voor één te doppen. Kook 1 of 2 kg tegelijk (gedurende maximaal 15 minuten).
Serveer een deel lauw, met een klontje verse boter, en bak de rest in de pan, met een scheutje olijfolie, of verwerk een deel in salade, met look, tuinkruiden en citroen.
Koop kleine wortelen die u niet hoeft te schillen.

Volkorenbrood
Minstens 50 g bij elke maaltijd. U hebt volkorenbrood nodig om voldoende koolhydraten en vezels binnen te krijgen (anders krijgt u al meteen weer honger). Neem af en toe ook gewoon eens een broodmaaltijd: makkelijk én lekker.

Vergeet het woord 'dieet'

Geniet met volle teugen van uw vakantie, ga niet op de weegschaal staan en denk zelfs niet aan uw gewicht. Vraag u nooit af: moet ik nu diëten of niet? Laat het u smaken, maar met mate, en eet langzaam.
Trek in een ijsje? Zuig het dan langzaam op, dan geniet u des te meer. Liever een stuk taart? Neem dan kleine beetjes en laat ze smelten in uw mond. Zin in een glaasje wijn?
Drink dan met kleine slokjes en les uw echte dorst met water.

#E#Als u voldoende beweegt, traag eet en zo weinig mogelijk vetten inneemt, hebt u alle troeven in huis voor een lijnvriendelijke vakantie.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 01/08/2006 - 00h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 06/08/2013 - 11h57
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB