• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Een ruggordel of niet?

Een ruggordel of niet?

Sommige sporters maken er een gewoonte van om een steunverband te dragen -in de lenden- en dat soms tegen het advies van hun arts in.

Maar wie heeft er nu gelijk en wie niet?

Hoe efficiënt is een korset voor de rug?

Aan het eind van haar carrière kwam tennisspeelster Steffi Graf vaak met een rugsteun het tennisveld op. Net zoals gewichtheffers wilde ze zich beschermen tegen het risico op discushernia.

Ze beschouwde de gordel of de brace als een steuntje voor de ruggenwervel.
De tussenwervelschijven (discussen) zijn er niet alleen om schokken op te vangen. Ze doen ook dienst als ligament. Met de tijd worden de schijven platgedrukt. Dat leidt niet alleen tot het verlies van een aantal centimeter lichaamslengte, maar ook tot instabiliteit van de wervelkolom. Dat zorgt op zijn beurt voor blokkeringen en schuifbewegingen die men hoopt te bedwingen met een soort gordel. Het klinkt logisch, maar heel wat artsen wijzen op het risico van het dragen van een rugbrace. Ze vrezen dat de gewoonte de spieren verzwakt.

Een ruggordel kan nuttig zijn!

De kernvraag is of een orthese al dan niet bijdraagt tot een correcte aanpak van het instabiliteitprobleem.Om een antwoord te vinden, voerden Franse onderzoekers een origineel onderzoek (1). Twintig proefpersonen zonder rugpathologie moesten gedurende drie weken de hele dag een orthese dragen. De spierkracht werd gemeten door middel van dynamometrie voor en na het onderzoek. Daarna werden de resultaten vergeleken met die van negen personen uit een controlegroep. Het resultaat? Geen enkel! Er werd niet een verschil gevonden op het vlak van spierkracht. Alleen de strekspieren verloren een beetje van hun uithoudingsvermogen, net zoals dat het geval zou zijn met de spieren van een atleet die stopt met lopen. Maar dat verandert niets aan het evenwicht.

Uit een recentere studie (2) blijkt echter dat de spiermassa bij mensen die de riem dragen na 4 tot 8 weken vermindert.

Het is wel bewezen dat rugriemen werken. De pijn vermindert sneller bij mensen die zo’n riem dragen dan bij mensen die er geen dragen (3).

Conclusie: op lange termijn maakt het dragen van een rugsteun de rug niet fragieler. Men kan ook verder gaan door te stellen dat een orthese een bondgenoot is voor rugpatiënten die revalideren in de mate dat hij bijdraagt tot de pijnverlichting en bewegingen mogelijk maakt die de spieren stimuleren. Een rugpatiënt die opnieuw gaat sporten en dan een rugsteun draagt die correct aangebracht wordt en soepel is, maakt meer kans om zijn rugspieren te versterken dan een patiënt die inactief blijft.

Ook al oogt het niet mooi; toch kunt u als u rugpijn hebt maar beter een zo snel mogelijk een rugsteun dragen om te gaan stappen, tennissen of golven!

Bijgewerkt door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist, met de hulp van Dr. Daulouède op 03/06/2014
Origineel artikel geschreven door op 09/09/2009

Bronnen: (1) Effets du port d'une orthèse lombaire sur les muscles du tronc, Revue du Rhumatisme, januari 2008. (2) Rostami, M. et al., PM R. 2014 Apr;6(4):302-8. doi: 10.1016/j.pmrj.2013.09.014. Epub 2013 Oct 6.
(3) Calmels, P. et al., Spine (Phila Pa 1976). 2009 Feb 1;34(3):215-20. doi: 10.1097/BRS.0b013e31819577dc.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten