Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste

Een hoge rug als ik oud ben: hoe kan ik dat voorkomen?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 18/09/2013 - 11h33
-A +A

Als we ouder worden, hebben sommige mensen de neiging om wat meer gebogen te gaan lopen.
Ze hebben daarom nog geen echte "bochel", maar hun rug gaat wel wat boller staan, en dat fenomeen is in mindere of meerdere mate te zien.

Hoe is het fenomeen van de hoge rug te verklaren en hoe is het te voorkomen?

Waarom wordt een rug krom?

Als we ouder worden, verliezen we spieren. Die spieren zijn van cruciaal belang, want ze ondersteunen onze rug. Daarnaast gaat ook ons vermogen om nieuw bot aan te maken (het bot wordt continu vernieuwd) achteruit waardoor we botmassa kunnen gaan verliezen. Met ouder te worden, worden de botten namelijk brozer, minder dicht en poreuzer.

Resultaat: onze wervels verzakken en we worden soms een paar centimeter kleiner. Soms, als de ondersteunende rol van de spieren verzwakt, krijgen we zelfs een kromme rug. Maar er valt heus wel iets aan te doen. Lichaamsbeweging is hiervoor ons sterkste wapen.

Rugspieren kweken om een hoge rug te voorkomen

Even ter opfrissing:  een goed gespierde rug vermindert ook het risico op rugpijn.
En om u extra te motiveren: denk erom dat iemand met een kromme rug er ouder uitziet.

Versterk uw rugspieren
Regelmatig bewegen is een absolute voorwaarde om een hoge rug te voorkomen. Hoe meer sport we doen, hoe meer spieren we kweken en hoe beter onze rug mooi recht blijft.
Bij de meeste vormen van sport moet de rug werken en dat volstaat meestal. Al is regelmaat van cruciaal belang. En anders bestaan er speciale oefeningen om de rug te versterken.
U kunt uw huisarts of kinesist vragen een programma op uw maat op te stellen waarbij rekening is gehouden met uw mogelijkheden en uw gezondheidstoestand.

En uw buikspieren
Ook de buikspieren zijn erg belangrijk want ze zorgen mee voor steun voor uw rug. Door uw buikspieren te doen werken, behoudt u bovendien een platte buik en ook dat komt de rug ten goede. De kilo’s die zich in die zone ophopen, leiden immers tot een minder evenwichtige houding en dat heeft zijn weerslag op de rug en kan ook lagerugpijn veroorzaken.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 18/09/2013 - 11h33

Centre Européen de la Colonne Vertébrale, http://www.demauroy.net/. http://www.clinique-du-dos.com.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Joggen: gymnastiek voor lopers Gepubliceerd op 08/02/2011 - 13h57

Gaat u vaak joggen ? Maak er dan een gewoonte van om in de marge daarvan enkele gymnastiekoefeningen in te voeren om het risico op letsels te verminderen.

Meer artikels