• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Een beetje suiker, mijn hartje?

Een beetje suiker, mijn hartje?Een snoepje weigeren, dat doe je niet... Maar om in vorm te blijven, vooral na een hartprobleem, moet je goed weten wat suiker is en daar weldoordacht mee omgaan.

Suiker mag, maar met mate!

Suiker is de basis voor onze energie en onze hersenen hebben er heel veel nodig: we moeten er dus genoeg van innemen. Maar niet te veel... Niet-gebruikte suiker draagt bij tot de vorming van vet en wordt zo medeverantwoordelijk voor overgewicht of obesitas, die slecht zijn voor het hart.Suiker kan dus tegelijk goed en slecht zijn. In realiteit doen er enkele verkeerde opvattingen de ronde die we moeten kennen om de aangename kant van gesuikerde spijzen te kunnen behouden.

De meeste overtollige suikers halen we uit drank

De meeste mensen denken dat suiker voornamelijk uit snoepgoed komt en gaan in het bijzonder oppassen voor chocolade, snoepjes, jam en taarten... Nochtans komt het grootste deel van de overtollige suiker die we verbruiken, bijna 80%, uit drank:

  • alcohol: dat is aan de basis suiker en wordt in het organisme opnieuw omgezet in suiker. Matig gebruik kan goed zijn voor 5% van de dagelijkse calorieën... Vermenigvuldigd met 300 dagen per jaar maakt dat heel wat calorieën. Bij wie iets meer of zelfs veel drinkt, kan dat meer dan 10% van de dagelijkse calorieën worden. Dat verklaart dus heel wat buikjes bij mannen...
  • vruchtensappen, ook het glaasje sinaasappelsap bij het ontbijt: niets anders dan geconcentreerde suiker. Neem liever een stuk fruit, bijvoorbeeld een vers geperste sinaasappel, in plaats van een goed glas vruchtensap. Op lange termijn scheelt dat heel wat calorieën...
  • frisdranken, cola, limonade enz.: ook dat is geconcentreerde suiker. Kies liever voor frisdranken zonder suiker.

Artikel gepubliceerd door op 24/02/2004

Vindt u het artikel interessant?