Duurder, dus beter

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 21/03/2006 - 00h00
-A +A

Allicht vindt u het fijn om af en toe eens een slag te slaan, om iets heel waardevols voor een prikje op de kop te tikken. Maar misschien laat u zich ook beïnvloeden door de prijs en gaat u er - al dan niet terecht - van uit dat iets waarvoor u veel betaalt van hoge kwaliteit is.

PUB

De prijs van een product beïnvloedt onze perceptie van de kwaliteit

Dat is gebleken uit een experiment. De onderzoeker die het experiment uitvoerde vroeg verschillende werknemers die hun eten elke dag mee naar het werk brachten om de kwaliteit te beoordelen van een kleine elektrische schotelwarmer van 4,99 $.Er werd ze wel een andere prijs meegedeeld. Die varieerde al naar gelang het geval tussen de 4 en de 10 $.Na gebruik van het toestel werd de werknemers gevraagd enkele adjectieven te kiezen die het product typeerden.Het resultaat: hoe hoger de prijs die de werknemer te horen had gekregen, hoe beter zijn oordeel over de schotelwarmer. De prijs van een nieuw product bepaalt dus mee ons oordeel over de kwaliteit. We worden met andere woorden beïnvloed door de prijs. Als een fabrikant een nieuw product op de markt brengt, kan hij er dus belang bij hebben om dat product relatief duur te laten betalen. U kunt het immers niet vergelijken met andere producten en zult denken dat het van betere kwaliteit is. De producent kan er alleen maar bij winnen.Is het u ook al opgevallen dat u vaak meer waarde hecht aan iets waarvoor u veel hebt betaald? U houdt erg aan een kledingstuk dat u een fortuin heeft gekost, terwijl een ander, van een bekend merk maar in de koopjesperiode gekocht, u misschien veel minder dierbaar is.De waarde die een product voor u heeft hangt dus af van hoeveel u ervoor hebt betaald… of hoeveel u denkt dat het kost.Misschien is dat ook wel zo in de relaties tussen mensen. Als u heel veel moeite hebt moeten doen om uw partner voor u te winnen, is hij of zij in uw ogen misschien meer waard. Als uw echtgenoot door andere vrouwen wordt beschouwd als iemand die wel wat waard is (of uw vrouw door andere mannen), gaat u misschien beseffen dat hij of zij meer waard is dan u dacht…

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 21/03/2006 - 00h00 100 petites expériences en psychologie du consommateur, door Nicolas Guéguen, uitgeverij: editions Dunod ; Woodside A.G.: Relations of price to perception of quality of new products, Journal of Applied Psychology, 39 (1), 116-118, 1974.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hoe wellevend bent u? Geüpdatet op 10/09/2007 - 00h00

Wellevendheid is niet alleen een teken dat u goed bent opgevoed. Het is vooral een teken van voorkomendheid voor de andere, van respect. Het bewijst ook dat u erop let om niet egoïstisch te zijn en enkel maar op eigenbelang gericht bent, dat u intege...

Relaties: hoe uw partner overtuigen? Geüpdatet op 11/01/2010 - 00h00

"Ik zou mijn vriend(in) ertoe willen overhalen om op vakantie te gaan in de bergen. Hoe begin ik eraan?" Die vraag naar een strategie om de andere te laten doen wat u wil, duikt regelmatig op in relaties , op allerlei gebieden. Hoe pakt u dat aan? En...

Meer artikels