Dukan-dieet

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 23/03/2014 - 10h48
-A +A

Dr. Pierre Dukan, de ontwikkelaar van dit dieet, was lang de absolute recordhouder in de verkoop van dieetboeken.

Zijn hoofdwerk "Je ne sais pas maigrir" werd in 2000 gepubliceerd. De voorgestelde methode werd een waar mode-dieet toegepast door talrijke sterren en politici, totdat opkomende problemen (waaronder het opnieuw toenemen van gewicht) er een “has been” van maakten.

PUB

De principes van het Dukan-dieet

Het Dukan-dieet verloopt in vier fases.

  • Tijdens de aanvalsfase – ook PP genoemd (protéines pures) – worden slechts eiwitrijke, dierlijke voedingsmiddelen geconsumeerd. U kunt er zoveel van eten als u wilt. Deze fase duurt tussen de 2 en de 6 dagen.

  • Deze eerste fase wordt gevolgd door de doorloopfase, die aanhoudt tot het "juiste gewicht" bereikt is. Tijdens deze fase worden zuivere eiwitdagen afgewisseld met dagen waar eiwitten met groenten geconsumeerd kunnen worden, de zogenaamde PL-dagen (protéines et légumes).

  • Tijdens de volgende fase, de consolidatiefase, keert u terug naar een gewone voeding, maar met wekelijks één PP-dag – bij voorkeur op donderdag – en twee “feestmaaltijden”, waarbij alle mogelijke voedingsmiddelen toegestaan zijn, ook suikerproducten.

  • De laatste fase van het Dukan-dieet – de stabilisatiefase – dient ertoe het gewicht niet meer te laten hernemen en duurt het hele leven. U kunt in deze fase van alles eten. Op één dag van de week moet u zich echter aan een puur-proteïne-dieet houden en u moet dagelijks drie soeplepels haverzemelen eten (verkrijgbaar in de Dukan-webshop) om een verlaagde calorieopname te bevorderen.
    U kunt elk soort voedsel met deze haverzemelen bestrooien. U kunt deze haverzemelen ook in talrijke andere winkels kopen. Haverzemelen absorberen de vetten en suikers in het maagdarmkanaal.

De voordelen van het Dukan-dieet

Het Dukan-dieet is een variatie op het eiwit-dieet, maar met natuurlijke voedingsmiddelen.

  • U slankt tijdens de eerste fase op spectaculaire wijze af, wat een aanmoediging is om met de volgende fases door te gaan. Als u de fases tot het einde goed opvolgt, is een latere gewichtstoename onwaarschijnlijk.

  • Het hoge gehalte aan eiwitten, dat tijdens het Dukan-dieet verteerd wordt, geeft een verzadigd gevoel. Er is dus nauwelijks een risico op hongeraanvallen. Mochten deze toch opkomen, dan kunt u ze het beste tegengaan door een melkproduct te nuttigen.

  • U zult ervaren dat de aankoop van het boek "Les recettes Dukan” een goede hulp is bij de bereiding van passende gerechten. Voedingsmiddelenlijsten en aanbevolen hoeveelheden helpen u om onduidelijkheden te vermijden. De informatie die u vindt op de Dukan-dieet-site zorgt tenslotte voor een bijzonder geperfectioneerde coaching.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 23/03/2014 - 10h48
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Is het eiwitdieet een wonderdieet? Gepubliceerd op 09/01/2012 - 16h58

Eiwitdiëten zijn heel radicaal, toch slaan ze nog altijd goed aan en dat zeker na de feesten. Ze maken deel uit van een echte business en beloven een spectaculair gewichtsverlies . Is argwaan hier aan de orde?

Hypocalorisch dieet of proteïnedieet? Geüpdatet op 06/04/2009 - 00h00

Een vrouw die gewicht wil verliezen, beschikt tegenwoordig over heel wat verschillende strategieën. Twee van die strategieën worden gewoonlijk beschouwd als 'verstandige' diëten: het hypocalorisch dieet en het proteïnedieet. Een stand van zaken samen...

Waarom is een dieet zo moeilijk vol te houden? Gepubliceerd op 10/03/2016 - 16h55

Een dieet volhouden is niet makkelijk, noch als het gaat om het verliezen van lichaamsgewicht, noch als het om een cholesterolverlangend dieet gaat of een dieet voor diabetes en ook niet als het dieet om een andere reden gevolgd moet worden. Onderzoe...

Meer artikels