Drie tips om beter bestand te zijn tegen virussen

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste op 22/12/2017 - 11h26
-A +A

We worden belaagd door allerlei virussen en kiemen.

Hoe komt het dat sommige ervan ons op een bepaald ogenblik ziek maken? Omdat ze agressiever zijn geworden? Misschien, maar de voornaamste reden is dat virussen in ons lichaam een gunstige omgeving vinden. Met andere woorden: omdat ons afweersysteem soms verzwakt is.

We bieden u drie belangrijke tips om de hele winter lang goed weerstand te bieden aan de virussen.

PUB

Eerste strategie om bestand te zijn tegen virussen: goed slapen

Dankzij een goede nachtrust, kunnen we veel beter opnieuw op krachten komen, en dat zowel fysiek als mentaal.

Wie goed slaapt, is ook beter bestand tegen virussen.
Het bewijs: wie minimum 8 uur per nacht slaapt, loopt driemaal minder risico op een verkoudheid (1). Het is dus echt nodig zich goed te organiseren zodat er voldoende tijd overblijft voor een verkwikkende nachtrust!

Tweede strategie om bestand te zijn tegen virussen: goed bewegen

Fysieke activiteit heeft de eigenschap het immuunsysteem te stimuleren.
Als u minstens vijfmaal per week minstens een halfuur stevig gaat wandelen, zult u erin slagen uw weerstand tegen virussen te verhogen (2).

Derde strategie om bestand te zijn tegen virussen: goed eten

Voeding is uw derde bondgenoot tegen virussen. Welke zijn de basisregels?

  • Eet minder voedingsmiddelen die suiker en vet bevatten.
     
  • Vervang producten op basis van witte bloem door 'volle' producten.
     
  • Geef de voorkeur aan olijf- en koolzaadolie.
     
  • Eet veel meer fruit en groenten.
     
  • Eet vooral groenten die de reputatie hebben het immuunsysteem te stimuleren: kolen, broccoli en champignons.
     
  • Look, ajuin, sjalotten mag u in de keuken gebruiken zoveel u wil.
     
  • Voeg minstens eenmaal per dag kruiden of specerijen toe aan uw gerechten: oregano, tijm, kurkuma...
     
  • Groene thee bezit antivirale eigenschappen: u mag gerust drie tot vijf kopjes groene thee per dag drinken.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 23/11/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste le 22/12/2017 - 11h26

(1) Sheldon Cohen et coll., Archives of Internal Medicine, 2009. (2) Nieman D.C. et coll., Current Sports medicine Reports, 2003. (3)"Anticancer", David Servan-Shreiber, uitg. Robert Laffont.Psychologie.com (naar een interview van dr. Philippe Presles).

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Een goede nachtrust beschermt ons tegen ziektes Geüpdatet op 15/02/2017 - 17h08

U wist het misschien al wel: goed slapen is belangrijk voor onze gezondheid, meer bepaald voor ons immuunsysteem. De reden is intussen ook bekend: bij slaapgebrek gaan bepaalde genen die een rol spelen in het immuunsysteem anders werken.

Het drinkwater in gevaar? Geüpdatet op 15/04/2002 - 00h00

Recent werd een virus ontdekt in flessenwater. Dat heeft bij de consumenten voor veel onrust gezorgd.

Meer artikels