Drie strategische stappen om slaapproblemen te overwinnen

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 02/02/2011 - 13h08
-A +A

Meer dan 90% van de slaapproblemen is terug te voeren op onze manier van leven. Slapeloosheid kan te wijten zijn aan het niet respecteren van ons slaapritme, maar nog veel vaker is er een onderliggende aandoening in het spel zoals stress, angst of een depressie. Dr. Michel Dib* helpt ons in drie stappen weer de slaap te vatten.

PUB

1e stap tegen slapeloosheid: de diagnose stellen

Eerst en vooral moeten we een juiste diagnose stellen. Veel mensen willen niet zien dat hun slapeloosheid het symptoom is van een andere aandoening zoals stress, angst of een depressie. In 80% van de gevallen liggen zulke aandoeningen nochtans rechtstreeks aan de basis van slapeloosheid.
Dit type van diagnose brengt mensen natuurlijk aan het schrikken, omdat het hen dwingt om de waarheid onder ogen te zien en een probleem te herkennen dat ze altijd hebben genegeerd. Dat is typisch het geval met bepaalde ziekten zoals een verborgen depressie. Ze nestelen zich ongemerkt en sluipend in ons lichaam en worden na verloop van tijd zonder dat we er erg in hebben chronisch. Net dit soort aandoeningen leidt ook geleidelijk aan tot slaapproblemen. Om een diagnose te stellen moeten we terugkeren naar de eerste maanden dat de slaapproblemen begonnen zijn en aandachtig nagaan welke gebeurtenissen met die slaapstoornissen samenvielen of eraan zijn voorafgegaan.
Stress, angst of depressies zijn natuurlijk niet de enige aandoeningen die onze slaap kunnen verstoren. Ook kanker, slaapapneu, organische ziekten die pijn veroorzaken, het syndroom van restless legs, enz. kunnen aan de basis liggen. Maar ook hier kan het stellen van een diagnose en het behandelen van het probleem over het algemeen de slaapproblemen verhelpen.

Het best zet u zelf deze eerste stap. Op die manier kunt u de symptomen ook goed identificeren. Vervolgens stapt u het best naar uw huisarts om samen met hem op zoek te gaan naar de geschikte middelen om uw nachtrust terug te vinden (zie 3e stap).

2e stap tegen slapeloosheid: breng uw levenshygiëne weer in evenwicht

Na de diagnose komt het erop aan uw levenshygiëne weer in evenwicht te krijgen, en dat begint met het respecteren van een bepaald dagritme. De slaap is namelijk een ceremonieel waar in de loop van de dag naartoe moet worden gewerkt, altijd op dezelfde manier: op regelmatige tijdstippen eten, niet sporten na 17u, 's avonds opwekkende activiteiten mijden (werken, spelletjes op de pc, internetten, hevige discussies...), een lichte maaltijd 's avonds, slaapbevorderende thees, enz.
Daarbij komt nog dat de uren die we 's nachts slapen niet voor iedereen dezelfde recuperatiewaarde hebben. Sommige mensen moeten bijvoorbeeld in de eerste helft van de nacht kunnen slapen, omdat die uren van hun slaap voor hen het kostbaarst zijn. Voor andere mensen is het tweede deel van de nacht belangrijker voor de kwaliteit van hun slaap.
Probeer voor uzelf uit te maken in welke van deze twee categorieën u past. Dat is belangrijk, want 80% van onze slaapbehoefte kan zich in de eerste of tweede helft van de nacht bevinden.
Probeer alleen (of anders met de hulp van uw huisarts) te achterhalen welke uren van uw slaap het meest recupererend zijn.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 16/02/2010 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 02/02/2011 - 13h08

* Dr. Michel Dib is neuroloog in het 'hôpital de la Pitié-Salpêtrière' in Parijs, lid van de Franse vereniging voor neurologie en heeft heel wat wetenschappelijke boeken en publicaties voor het grote publiek op zijn naam staan.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Slapeloosheid: er bestaan oplossingen Geüpdatet op 11/05/2009 - 00h00

Voor wie slapeloosheid zonder slaapmiddelen of andere medicijnen wil bestrijden, bestaan er oplossingen. Deze zijn niet altijd gemakkelijk uit te voeren, ze vragen geduld, maar het is soms mogelijk om zelf zijn slaapproblemen op te lossen...

Hoe goed is uw slaap? Geüpdatet op 15/06/2009 - 00h00

Het is niet normaal dat we slecht slapen . Een slechte slaap kan wijzen op een gezondheidsprobleem of kan het risico op andere problemen vergroten. Slaapstoornissen verslechteren de levenskwaliteit en vergroten ook het risico op ongevallen. Genoeg re...

Meer artikels