Draag goed zorg voor uw gewrichten!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 27/03/2017 - 10h21
-A +A

Wat ook de oorzaken, gewrichtspijnen zijn altijd zeer vervelend en vaak ook invaliderend. Te veel mensen die lijden aan gewrichtspijnen, vinden ook geen oplossing voor hun probleem... Het is bijgevolg belangrijk om onze gewrichten op de juiste manier te beschermen.

PUB

Eerste raadgeving voor uw gewrichten: verlies gewicht!

Gewrichten zijn de plaatsen waar twee botten bij elkaar komen en ten opzichte van elkaar kunnen bewegen dankzij een structuur van spieren, pezen en gewrichtsbanden. Het is dankzij de gewrichten dat we kunnen bewegen, ons verplaatsen, enz. Maar het zijn ook onze gewrichten die ons gewicht moeten dragen, in het bijzonder wanneer we gaan en lopen. Wanneer alles goed gaat, verzachten het kraakbeen en het gewrichtsvocht de schokken…, maar dat is niet voldoende wanneer een persoon te veel weegt: in dat geval is er sprake van versnelde slijtage en het mechanisme verliest zijn doeltreffendheid. Het gevolg is dat het kraakbeen beschadigd wordt en dat soms een ontsteking optreedt: zo ontstaan de gewrichtspijnen. Het beste voor uw gewrichten is dat u erin slaagt een redelijk gewicht te behouden. Elke kilo die erbij komt, is inderdaad een extra belasting voor uw gewrichten. Heel wat mensen met overgewicht, die last hebben van gewrichtspijnen, merken dat de pijn vermindert wanneer ze erin slagen enkele kilo's te verliezen.
 

Tweede raadgeving voor uw gewrichten: beweeg!

Een tweede tip die we u kunnen geven om uw gewrichten te beschermen, is regelmatig een rustige fysieke activiteit in te lassen. Bent u dankzij sportbeoefening meer gespierd, dan zal uw spierstelsel uw gewrichten beter ondersteunen wanneer ze in beweging zijn. Wanneer ze niet in beweging zijn, zijn de gewrichten beschermd. Sedentaire activiteiten (tv-kijken, zittend werken aan een bureau…) zijn bovendien verantwoordelijk voor verkeerde houdingen, die op hun beurt gevaarlijk zijn voor de gewrichten. Beweeg dus, en liefst zoveel mogelijk! U moet nochtans ook een beetje opletten: sommige sporten zijn inderdaad af te raden, omdat ze enorm vermoeiend zijn voor de gewrichten. We denken bijvoorbeeld aan lopen, basket, tennis, 'steppen', enz.
 

Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 23/03/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 27/03/2017 - 10h21

Dr. Odile Picard-Paix, "Tout pour soigner les rhumatismes" (Alles om reuma te verzorgen), uitg. Flammarion.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Artrose: niet alleen de leeftijd speelt een rol! Gepubliceerd op 24/09/2013 - 06h44

Artrose is een veelvoorkomende aandoening waarbij sprake is van abnormale slijtage van de gewrichten. De ziekte komt veel meer voor na 50 jaar, maar men mag hieruit niet afleiden dat ze uitsluitend het gevolg is van de leeftijd. Het gewicht en repeti...

Behandelingen van artrose: een stand van zaken Gepubliceerd op 24/11/2016 - 09h58

Artrose is slijtage van de gewrichten . De aandoening komt heel veel voor, zeker vanaf een bepaalde leeftijd. Bij de 75-plussers heeft zelfs 70 tot 90% er last van. De essentiële vraag die we ons dus moeten stellen: hoe artrose behandelen?

Roestende gewrichten Gepubliceerd op 14/03/2018 - 13h01

Het is niet omdat u ouder wordt dat u uw sportieve of andere activiteiten moet stopzetten. Het volstaat om enkele voorzorgen te nemen en, als u gewrichtspijn krijgt, snel te reageren, zodat u een normaal leven kunt blijven leiden.

Meer artikels