PUBLICITÉ

Doe geen melk in uw thee!

Geüpdatet door Stéphanie Koplowicz, journaliste santé op 25/09/2012 - 16h46
-A +A

Thee drinken draagt bij tot de bescherming tegen cardiovasculaire aandoeningen.

Maar geldt dat ook wanneer men een wolkje melk in de thee doet?

Nee, de melk doet de weldoende effecten van thee verdwijnen.

PUB

Thee beschermt hart en bloedvaten

Thee is wereldwijd de meest geconsumeerde drank. Veel van die consumenten doen naar Engels voorbeeld een wolkje melk in hun kopje thee.
De beschermende eigenschappen van thee tegen cardiovasculaire aandoeningen werd uitvoerig aangetoond, maar dat is niet het geval met de eventuele gevolgen van het toevoegen van melk aan 's werelds meest gedronken drank.

Een Duitse studie brengt daar verandering in. Om na te gaan of het toevoegen van melk aan een kopje thee de biologische activiteit van thee verandert, voerden ze een experiment uit bij theedrinkers enerzijds en cellen van ratten anderzijds.

Melk doet het beschermend effect verdwijnen

Zestien vrouwen ouder dan vijftig jaar werd gevraagd om elke dag 500 ml zwarte thee thee te consumeren, al dan niet met melk (een hoeveelheid van 10%).
Daarna, twee uur na de consumptie, werd het vasculair effect van beide drankjes gemeten.

Thee doet de dilatatiecapaciteit van de aders en bloedvaten aanzienlijk stijgen, waardoor ze zich makkelijker aanpassen aan de variaties van de bloedstroom.
Maar bij het drinken van thee met melk wordt er geen enkele dilatatie vastgesteld.
Het toevoegen van melk doet de cardiovasculaire bescherming van thee verdwijnen.
Hetzelfde experiment werd uitgevoerd bij cellen van ratten (cellen van de aorta). Ook daar werd dezelfde vaststelling gemaakt.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 13/02/2007 - 00h00 et mis à jour par Stéphanie Koplowicz, journaliste santé le 25/09/2012 - 16h46

Lorenz M. et coll., Eur. Heart J., 9 januari 2007, versnelde on-line publicatie.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ