Dodo, toeristen, do!

Gepubliceerd door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 09/08/2005 - 00h00
-A +A

Als u door uw vakantiebestemming verscheidene tijdzones moet doorkruisen zonder lange tussenstops, zal uw interne biologische klok worden verstoord. Hier zijn enkele tips tegen jetlag, vermoeidheid door het tijdsverschil, en om goed te slapen in een weinig vertrouwde omgeving.

PUB

Jetlag gaat niet zomaar weg!

Om zo weinig mogelijk ongemakken te ondervinden van de jetlag, een grote vermoeidheid veroorzaakt door de ontregeling van onze interne biologische klok als men door verscheidene tijdzones reist, probeert u het best zo snel mogelijk het ritme van het leven op uw zonnige bestemming te volgen. Pas enkele dagen vóór uw vertrek geleidelijk uw slaapgewoontes aan op basis van het levensritme in uw vakantieoord. Zodra u vertrekt past u uw horloge aan aan de tijd in uw bestemming. Pas tijdens de vlucht uw slaapuren en eventuele korte dutjes aan. Drink veel, want door dehydratatie kan uw lichaam zich niet snel aanpassen aan uw nieuwe levensritme. Gooi u ter plaatse niet meteen in de armen van Morfeus, tenzij voor een kort, verkwikkend dutje van minder dan twee uur. Het daglicht en de open lucht zullen uw lichaam helpen om zich aan te passen aan het nieuwe uur. Vermijd teveel koffie, alcohol en tabak. Vermijd slapeloze nachten!

Slapen zoals thuis

Als u moeilijkheden hebt om te slapen in het hotel of in een omgeving waarmee u niet vertrouwd bent, neem dan uw eigen hoofdkussen of dekbed mee. Zo zal u zich wat meer thuis voelen. In verband daarmee, maar beter in de bagage passend, kunt u enkele vertrouwde voorwerpen meenemen (een foto, de mok waaruit u elke ochtend uw koffie drinkt enz.) om wat van het thuisgevoel mee te nemen op reis. Als u de gewoonte hebt in het donker te slapen, zet dan een slaapmasker op. Reserveer in de mate van het mogelijke een kamer in het rustigste deel van het hotel, ver van de lift en de trappen. Controleer de thermostaat van uw kamer. Uw slaap kan immers worden verstoord als de temperatuur hoger is dan 24°C of lager dan 12°C.

Prettige vakantie!

Gepubliceerd door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 09/08/2005 - 00h00 "Sleep and travel", The Sleep Medicine Center, The Cleveland Clinic 2000-2005.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Praktische tips om jetlag te bestrijden Gepubliceerd op 18/08/2014 - 14h47

Misschien vertrekt u binnenkort met het vliegtuig op een langeafstandsvlucht en bent u bang om een jetlag te krijgen. Met deze praktische tips kunt u voorkomen dat de jetlag uw verblijf verpest.

Melatonine en jetlag Gepubliceerd op 18/08/2014 - 14h53

Melatonine is een hormoon in de hersenen dat onze interne klok, m.a.w. ons dag- en nachtritme, regelt. Het zou logisch zijn als dit hormoon nuttig zou zijn in de strijd tegen bepaalde slaapstoornissen of tegen jetlag . Maar na bijna tien jaar onderzo...

Jetlag: hoe de ongemakken te verminderen? Gepubliceerd op 18/08/2014 - 14h50

Of we nu op vakantie gaan of moeten reizen voor het werk, het jetlagsyndroom ligt continu op de loer. Hoe functioneert ons dag- en nachtritme? Wat zijn de symptomen van de jetlag? En wat kunnen we doen om er minder hinder van te ondervinden?

Meer artikels