Diëten en sport: hoe te combineren?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 21/04/2016 - 14h34
-A +A

Aan sport doen is belangrijk voor onze gezondheid, maar ook om ons gewicht op een gezond peil te houden. Alleen krijg je van sporten zo’n honger! En als we uitgehongerd van een loopsessie terugkeren, is gezond eten niet altijd een prioriteit. Hoe pakt u het aan om voldoende te bewegen en tegelijk te diëten?

PUB

Sporten en gewicht: niet zo eenvoudig!

Sporten verhoogt het metabolisme, dat betekent dat het de hoeveelheid energie die ons lichaam gebruikt om te functioneren doet stijgen. Op zich is dat natuurlijk een goede zaak en het is ook de reden waarom lichaamsbeweging zo goed is als we ons gewicht onder controle proberen te houden. Maar dat wil nog niet zeggen dat sporten alleen volstaat om af te vallen! Als er overtollige kilo’s af moeten, is het belangrijk dat u die extra verbruikte calorieën niet gaat neutraliseren door meer te gaan eten. Anders staat u al snel weer bij af… Diëtiste Kim Magerotte: “Sporten alleen volstaat niet om af te vallen. Als je wilt vermageren, moet je om de andere dag aan sport doen en ook je calorieopname verminderen.”

Sporten en eetlust: wat is de link?

Vergroot sporten de eetlust? Het is in ieder geval een wijd verspreid idee. Aan het eind van een sportsessie hebben we honger en denken we dat we ons een pleziertje mogen gunnen nu we calorieën verbrand hebben… Maar een recente Amerikaanse studie toont aan dat  dit allicht een mythe is. Twee recente kleine studies hebben onderzoek gedaan naar de voedselopnames en het hongergevoel bij mensen die hun calorieopname beperkten en lichamelijke inspanningen deden. Het resultaat: sporten doet mensen - mannen én vrouwen - niet meer eten. De studie heeft wel wat gebreken: de geteste mensen waren allemaal jong, slank en fit; de deelnemersgroep was ook aan de kleine kant, en de studie testte alleen de impact van een sportsessie op heel korte termijn. Maar volgens de onderzoekers toont de studie wel aan dat het simpele feit van aan sport te doen de eetlust niet vergroot en zelfs eerder doet afnemen.

Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 20/04/2016 - 11h24 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 21/04/2016 - 14h34

Kim Magerotte, diëtiste.
http://www.webmd.com/diet/20160412/does-exercise-help-or-hinder-your-diet?page=1

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Een zware desillusie! Geüpdatet op 20/04/2004 - 00h00

Veel mensen denken dat intens sporten hen gegarandeerd doet vermageren. En storten zich na elke sportsessie op de weegschaal, om telkens weer vast te stellen dat er helaas geen grammetje afgegaan is…

Weer sporten na de winter Gepubliceerd op 18/03/2014 - 09h27

De winter loopt op zijn einde. De dagen worden langer, er is meer licht, het zonnetje is al wat warmer… Kortom, dit is het ideale moment om weer te beginnen te sporten . Sluit u niet op in een fitnesscentrum, maar ontdek opnieuw het plezier van de bu...

Meer artikels