• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Dieet: hoe de feestdagen goed doorkomen?

Dieet: hoe de feestdagen goed doorkomen?

Het is onmogelijk te ontsnappen aan "overladen" eindejaarsmenu's.

We moeten dus goed opletten en proberen de feestperiode door te komen zonder "levercrisis", "kater" of een gewichtstoename (van 3 kg).

De "klassiekers" zijn zo slecht nog niet! Met een goede strategie komen we de feesten zonder kleerscheuren door!

Vanaf 15 december en tussen kerstmis en eindejaar

Volg deze tips tijdens de feesten:

  • Eet zo weinig mogelijk vet.

  • Mijd al wat veel vet bevat: fijne vleeswaren, gefermenteerde kazen, gebak, sauzen die veel boter en olie bevatten, zoals mayonaise, remoulade, enz.

  • Maak zelf uw slaatjes. Breng uw rauwkostschotels op smaak met zeer weinig olie; overdrijf nooit met olie, zelfs niet met olijf- of zonnebloemolie: ze zijn wel goed voor de aders, maar bevatten daarom niet minder vet dan de andere oliën.

  • Als u dit nog niet gewoon bent, drink veel water tussen en tijdens de maaltijden.

Kerstfeest op kantoor

Hoe genieten zonder wroeging achteraf? Als u de volgende tips volgt, hebt u beslist een "gerust geweten":

  • drink vooraf veel water;

  • compenseer achteraf het teveel aan kcal. Groentesoep, yoghurt, appels en mandarijnen zullen het evenwicht herstellen;

  • en water, veel water!

Als bepaalde gerechten of toastjes u verdacht lijken, blijf er dan af. In deze periode komt voedselvergiftiging vaak voor: het zou jammer zijn als het u zou overkomen.

Bijgewerkt door Paule Neyrat, diëtiste, bewerkt door Dr. Burton op 04/12/2012
Origineel artikel geschreven door op 10/12/2002

Vindt u het artikel interessant?