Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 20/12/2010 - 00h00
-A +A

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoename perfect voorkomen.

Diëten zijn weinig doeltreffend

Een dieet wordt in 95% van de gevallen gevolgd door gewichtstoename (1). Vaak is die gewichtstoename na elk dieet zelfs groter. Dat is het beruchte jojo-effect.
Dit fenomeen is nu ook bevestigd in een geruchtmakend rapport van het Franse agentschap voor veiligheid van voedsel, milieu en arbeid (Anses).
De teneur van het rapport is dat diëten weinig doeltreffend zijn en dat we beter weer goed leren eten - en dat blijven doen - dan ons vast te pinnen op tijdelijke en soms onrealistische doelstellingen met veel beperkingen en frustraties.

Welke voeding om niet weer aan te komen?

Toch moeten we de vraag stellen wat iemand na een dieet het best op zijn menu zet om de kans op gewichtstoename zo klein mogelijk te houden.
Het antwoord is terug te vinden in het Europese onderzoek Diet Obesity and Genes (DIOGENES). De deelnemers aan het onderzoek° volgden 8 weken lang een caloriearm dieet. Daarna schakelden ze meteen over op een specifiek dieet dat het verkregen gewicht in stand moest houden. Niet alle deelnemers volgden hetzelfde post-dieet. Er waren namelijk verschillen in het eiwitgehalte en de glycemische index.
Op het eind van het echte, caloriearme dieet bedroeg het gemiddelde gewichtsverlies elf kilo. De gewichtstoename bij de post-diëten was het grootst bij het dieet met een laag eiwitgehalte en een hoge glycemische index. Het eiwitrijke post-dieet (25% van de calorieën) met een lage glycemische index (2) kon het gewichtsverlies het best behouden.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 20/12/2010 - 00h00

Rapport van het Franse agentschap voor veiligheid van voedsel, milieu en arbeid (Anses), november 2010 (1) ; Larsen TM et coll., N Engl J Med 2010 ; 363 : 2102-13 (2) ; Tracy Bale et coll., The Journal of Neuroscience, 1 december 2010 (3).

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
ecc.rgeerts@te…

Het probleem met alle diëten is, dat je na een paar maanden geen gewicht meer verliest. Dat komt omdat je in lichaam een overlevingmechanisme in gang treedt. het zorgt ervoor dat je metabolisme vertraagt. Dit is een erfenis van de tijd dat er nog geen landbouw bestond, en de vroege mens het moest hebben van vlees, plantenwortels en bessen. Voeding was niet op bestelling verkrijgbaar. Er waren periodes van honger, en periodes van overvloed. Vandaar het overlevingsmechanisme. Om de week een dag vasten (weinig calorieën) en een week later bvb een dag alles eten wat je wil, omzeilt dit mechanisme omdat je je lage metabolisme weer een 'boost' geeft.

PUB
Lees ook
Diëten zijn geen wondermiddelen Geüpdatet op 08/02/2005 - 00h00

Heel wat mensen gaan op dieet, en het uitgebreide gamma diëten versterkt die trend alleen maar. Toch bestaan er bitter weinig gegevens over hun doeltreffendheid en hun gevolgen voor de gezondheid. Deze studie vergeleek vier diëten met elkaar.

Jojodiëten: de weegschaal als vijand nr. 1 Gepubliceerd op 05/05/2015 - 16h06

Wie heeft er niet al eens enkele overtollige kilo’s willen kwijtraken? Dat op zich is niet zo moeilijk, alleen komen ze er soms in geen tijd weer bij… Dat is het beruchte jojo-effect : vermageren om nog makkelijker te verdikken.

Meer artikels