• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect!

Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect!

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoename perfect voorkomen.

Diëten zijn weinig doeltreffend

Een dieet wordt in 95% van de gevallen gevolgd door gewichtstoename (1). Vaak is die gewichtstoename na elk dieet zelfs groter. Dat is het beruchte jojo-effect.
Dit fenomeen is nu ook bevestigd in een geruchtmakend rapport van het Franse agentschap voor veiligheid van voedsel, milieu en arbeid (Anses).
De teneur van het rapport is dat diëten weinig doeltreffend zijn en dat we beter weer goed leren eten - en dat blijven doen - dan ons vast te pinnen op tijdelijke en soms onrealistische doelstellingen met veel beperkingen en frustraties.

Welke voeding om niet weer aan te komen?

Toch moeten we de vraag stellen wat iemand na een dieet het best op zijn menu zet om de kans op gewichtstoename zo klein mogelijk te houden.
Het antwoord is terug te vinden in het Europese onderzoek Diet Obesity and Genes (DIOGENES). De deelnemers aan het onderzoek° volgden 8 weken lang een caloriearm dieet. Daarna schakelden ze meteen over op een specifiek dieet dat het verkregen gewicht in stand moest houden. Niet alle deelnemers volgden hetzelfde post-dieet. Er waren namelijk verschillen in het eiwitgehalte en de glycemische index.
Op het eind van het echte, caloriearme dieet bedroeg het gemiddelde gewichtsverlies elf kilo. De gewichtstoename bij de post-diëten was het grootst bij het dieet met een laag eiwitgehalte en een hoge glycemische index. Het eiwitrijke post-dieet (25% van de calorieën) met een lage glycemische index (2) kon het gewichtsverlies het best behouden.

Artikel gepubliceerd door op 20/12/2010

Bronnen: Rapport van het Franse agentschap voor veiligheid van voedsel, milieu en arbeid (Anses), november 2010 (1) ; Larsen TM et coll., N Engl J Med 2010 ; 363 : 2102-13 (2) ; Tracy Bale et coll., The Journal of Neuroscience, 1 december 2010 (3).

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Dieet: tips om het jojo-effect te vermijden

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Het gevaar van het jojo-effect

  • Een drastisch vermageringsdieet volgen. Meteen vier à vijf kg verliezen. Eten zoals voordien. De verloren kilo's weer ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating