Diabetes: de vis niet verdrinken!

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 15/04/2003 - 00h00
-A +A

Ongeveer 3 % van de Belgen lijdt aan diabetes (1). Deze ziekte verhoogt sterk de kans op hart- en vaatziekten, tenzij u ... regelmatig vis eet.

PUB

De gezondheid van hart en bloedvaten is vaak precair bij diabetespatiënten, vooral bij diabetici type 2. Deze vorm van diabetes (de meest voorkomende) komt vooral voor bij personen met overgewicht.

Vette vis: de wonderbaarlijke visvangst

Toch kunnen ook enkele gezonde eetgewoonten complicaties vermijden. Die complicaties zijn immers een grotere bedreiging voor de diabetespatiënt dan de ziekte zelf. Zo ligt zijn "hartrisico" in de regel drie keer hoger dan bij een gezonde persoon. Uit een nieuwe studie (2) blijkt dat regelmatig vis eten - vooral dan vette vis - de kans op hart- en vaatziekten bij diabetici aanzienlijk doet dalen.

Omega 3: het fatale wapen

De auteurs van de studie onderzochten de consumptiegewoonten van 5.103 Amerikaanse vrouwen met diabetes type 2. Ze werden gedurende 16 jaar gevolgd, tussen 1980 en 1996. En wat blijkt: vrouwen die minstens één tot drie keer per maand vis aten, liepen 30 % minder kans om een hartziekte te krijgen dan vrouwen die minder dan één keer per maand vis verorberden. Stond er 2 tot 4 keer per week vis op het menu, dan liepen ze zelfs 36 % minder risico. Bij "visfanates" (minstens 5 keer per week!) bedroeg de beschermingsgraad meer dan 60 % en deed ze ook de totale mortaliteit aanzienlijk dalen (- 52 %). Vette vissoorten (tonijn, markeel, haring, zalm, sardine) zijn rijk aan omega-3-vetzuren. Deze vetzuren worden momenteel grondig bestudeerd wegens hun hartbeschermende werking: ze voorkomen hartritme- en stollingsstoornissen, verminderen het triglyceridengehalte (vetten in het bloed) en doen de bloeddruk dalen. Volgens dit onderzoek zouden ze zelfs het cardiovasculaire risico met 31 % en de totale mortaliteit met 37 % verminderen… De goede reputatie van vis blijkt dus even gefundeerd bij vrouwelijke diabetici (vis heeft vermoedelijk hetzelfde gunstige effect als bij mannelijke patiënten).

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 15/04/2003 - 00h00 (1) Gezondheidsrapport 2001. Instituut voor Volksgezondheid. Telefonische enquête bij 12.000 Belgen. (2) Hu FB et al. Circulation 2003 ; 107 (3) Hendrickx HK, Congres over Voeding en Gezondheid, november 2002.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Cholesterol: omega-3-vetzuren of geneesmiddelen? Gepubliceerd op 24/09/2013 - 08h42

Hoe moet je hart- en vaatziekten voorkomen? Met statines (cholesterolverlagende middelen), zeggen sommigen. Anderen raden dan weer omega-3-vetzuren aan. Die laatste oplossing lijkt doeltreffender dan de eerste, als we de resultaten van deze nieuwe ve...

U bent zwanger? Eet vis! Gepubliceerd op 13/08/2012 - 10h30

Vette vis is rijk aan omega 3-vetzuren . Die vetzuren hebben heel wat voordelen: ze voorkomen onder andere dat kinderen te vroeg geboren worden en te weinig wegen bij hun geboorte.

Vis is goed voor het hart Geüpdatet op 29/04/2002 - 00h00

De omega-3-vetzuren die voorkomen in vette vis, zoals sardienen, makreel en tonijn, beschermen het hart. Ze verkleinen het risico op plotse dood of hartstilstand bij gezonde mannen en beschermen mannen die reeds een hartinfarct hebben gehad.

Meer artikels