• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Tips (0)

Diabetes: lichaamsbeweging op het werk is goed voor het hart!

Diabetes: lichaamsbeweging op het werk is goed voor het hart!

Uit een Finse studie blijkt dat matige lichaamsbeweging op het werk of op weg naar of van het werk hartsterfte bij patiënten met type 2-diabetes kan voorkomen.

Werk en gezondheid verzoenen

Type 2-diabetes kan worden voorkomen of op zijn minst vertraagd door regelmatig te bewegen en gezond te eten. We associëren lichaamsbeweging echter al te vaak met vrije tijd en activiteiten in clubverband of onder begeleiding. Dat is een al te enge visie, aldus de Finse onderzoekers.

Ze stelden namelijk vast dat type 2-diabeten die vaak moesten "bewegen" op het werk (stappen, lasten tillen, ...), veel minder risico liepen om aan een hartziekte te sterven dan de meeste sedentairen. Ze volgden daarbij tussen 1972 en 1997 3.316 personen van 25 tot 74 jaar met type 2-diabetes.

Een opkikker voor het hart

De Finse onderzoekers splitsten lichaamsbeweging op het werk op in drie niveaus: 

  • lichte activiteit, vooral in zittende houding (kantoorbediende);

 

  • matige activiteit in staande houding (magazijnbediende);

 

  • intense activiteit in staande houding (handarbeider).

Tijdens de studie overleden 1.410 deelnemers, van wie 64 % aan een cardiale
oorzaak
. Na weging van de andere risicofactoren stelden de onderzoekers vast dat de type 2-diabeten die zeer actief waren in hun vrije tijd, 30 % minder risico liepen om te sterven aan een hartaandoening, terwijl de "matig actieven" 15 % minder risico liepen dan de meest sedentaire groep.

Gezien dit oorzakelijke verband is meer bewegen wel degelijk belangrijk om de gezondheid van type 2-diabeten te verbeteren en hun levensduur te verlengen.

Het is immers een feit dat sinds de veralgemeende informatisering en mechanisering steeds meer mensen te weinig bewegen op het werk. Reden te meer voor type 2-diabeten om na te gaan hoe ze wat meer beweging kunnen inlassen op hun werk, tijdens pauzes en op weg naar en van het werk.

Even de benen strekken tijdens de pauzes, de trap nemen in plaats van de lift, met de fiets of te voet naar het werk komen, ... : het zijn stuk voor stuk eenvoudige activiteiten die ook niet veel tijd in beslag nemen. Waarom zou u er trouwens uw collega's niet bij betrekken (ook al zijn het zelf geen diabetespatiënten)?

Uiteraard is het niet omdat u geregeld beweegt op het werk dat u niet meer hoeft
te sporten in uw vrije tijd. Het bevordert weliswaar uw gezondheid en uw welzijn, maar u hebt toch ook nog een "verlengstuk" nodig buiten het werk...

Bijgewerkt door Stéphanie Koplowicz, gezondeheidsjournaliste op 23/08/2012
Origineel artikel geschreven door op 10/10/2006

Bronnen: Hu, G. Circulation: Journal of the American Heart Association, July 27, 2004.

Vindt u het artikel interessant?