• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Getuigenissen (0)

Depressief? Hup, op uw meditatiematje!

Artikel gepubliceerd door op 14/01/2014


Depressief? Hup, op uw meditatiematje!

Mediteren is efficiënt tegen depressies en angststoornissen.

Dat wordt al lang beweerd door tal van bronnen, maar een recente studie bevestigt dat nu ook na analyse van meerdere wetenschappelijke werken.

Elke dag mediteren verlicht depressie en angst

Het is niet de eerste studie die dit bevestigt, maar dit keer gebeurt het op meta-niveau. Het onderzoek is in het prestigieuze tijdschrift JAMA verschenen en heeft de resultaten van 50 studies onderzocht die gingen over het effect van meditatieprogramma’s op stressgerelateerde symptomen zoals spanning, depressie, concentratieverlies, enz.

Resultaat: mensen die mediteren hebben minder last van angststoornissen en depressies
Het effect vergroot naarmate men langer aan meditatie doet. Voor beide klachten zijn al positieve effecten waar te nemen na acht weken meditatie, maar het beste effect wordt na drie tot zes maanden vastgesteld.

Het gaat hier wel niet om zware depressies, maar om een gevoel van neerslachtigheid of spanning als gevolg van stress.

 

Depressief? Praat erover!

Mensen die zich wat depri voelen, doen er dus goed aan om te mediteren. Maar daar houdt het niet op.

Bij langdurige depressieve klachten of als de klachten een zware impact hebben op het dagelijkse leven, is het altijd raadzaam om een professionele gezondheidswerker te raadplegen. Dat kan de huisarts zijn of een arts die gespecialiseerd is in depressies. Die kan de ernst van de situatie beoordelen en aangepaste oplossingen voorstellen. Dat kan gaan van simpele tips - op regelmatige uren gaan slapen en regelmatige lichaamsbeweging of meditatie kan al wonderen doen bij lichte depressieve klachten – tot een basisbehandeling. Al die opties kunnen genomen worden in overleg met uw arts. De gelijkstelling "psychiater = antidepressiva" is trouwens verkeerd.

Meditatie kan zelfs deel uitmaken van de behandeling die een arts voorschrijft. Meditatieoefeningen maken bijvoorbeeld soms deel uit van een cognitieve gedragstherapie.

Artikel gepubliceerd door op 14/01/2014

Deze post maakt deel uit van de blog van Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste , Blog van de redactie

Vindt u het artikel interessant?
 
Bekijk ook de andere blogposts :
Slapen: vooral een kwestie van loslaten

Door Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste op 25/08/2014 15:50

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Slapen, routines en valkuilen Ontwikkel een routine om beter in te slapen. Die raad wordt vaak gegeven. En terecht: als we onszelf zo instellen of programmeren om na bepaalde activiteiten in te ...