• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Depressie in het postpartum: behandeling noodzakelijk

Depressie in het postpartum: behandeling noodzakelijkMeer dan 13% van de vrouwen wordt dadelijk na de bevalling depressief. Een depressie in het postpartum kan ernstige gevolgen hebben en moet dan ook worden opgespoord en behandeld.

13% depressies

Ongeveer 13% van de vrouwen wordt na de bevalling depressief, hetzij 1 op 8. De oorzaak daarvan is niet helemaal duidelijk (genetische, psychologische, omgevings-, transgeneratiefactoren, antecedenten van miskraam, abortus, enz.), maar één van de oorzaken is zeer waarschijnlijk de plotse daling van de hormoonspiegels.Een ernstige depressie in het postpartum wordt gekenmerkt door minstens 5 van de volgende symptomen:

  • depressieve stemming, vaak met een toestand van uitgesproken angst;
  • uitgesproken vermindering van belangstelling en plezier in de dagelijkse activiteiten;
  • eetluststoornissen;
  • meestal verminderde eetlust en gewichtsverlies;
  • slaapstoornissen: meestal slapeloosheid en gefragmenteerde slaap, ook als de baby slaapt;
  • (meestal) lichamelijk agitatie of psychomotorische retardatie;
  • vermoeidheid, verlies van energie
  • gevoel van waardeloosheid of schuldgevoelens;
  • concentratiestoornissen en minder goed beslissingen kunnen nemen;
  • weerkerende doodsgedachten of zelfmoordgedachten.
Een dergelijke depressieve reactie is zeer moeilijk te voorspellen. Maar in geval van antecedenten van depressie in het postpartum wordt de kans op een recidief bij een volgende bevalling geraamd op 25%.

Behandeling is mogelijk

Ernstige vormen worden bij voorkeur behandeld met antidepressiva die de heropname van serotonine remmen (SSRI)*. Die geneesmiddelen werken in de hersenen in op de neurotransmitters (die een rol spelen bij het optreden van een depressie. Er zijn talrijke neurotransmitters. Geneesmiddelen die inwerken op een groot aantal neurotransmitters, veroorzaken ook meer bijwerkingen. De serotonine-reuptake-inhibitoren (SSRI) hebben toxische effecten en worden vaak toegediend aan vrouwen die borstvoeding geven.*Prozac®, Cipramil®, Serlain®, Seroxat®, Aropax®.

Artikel gepubliceerd door op 10/12/2002

Bronnen: Wisner K.L. et al. N. Engl. J Med., 347: 194-9, 2002

Vindt u het artikel interessant?