• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

De weldaden van glycogeen

De weldaden van glycogeen Sinds een dertigtal jaar diëten onze atleten er lustig op los. Daarbij blijkt een essentiële rol weggelegd voor glycogeen.

Glycogeen wordt meestal voorgesteld als dé brandstof voor de spieren. Deze molecule, die uit een lange glucoseketen bestaat, verdient dan ook bijzondere aandacht.

Vóór de inspanning

Vóór de wedstrijd willen de atleten zich dan ook "voltanken". Pasta's hebben in dit verband een faam verworven die hun culinaire deugden ver overstijgt. Maar rijst en linzen zijn evenzeer aan te raden. Deze energierijke producten leveren het lichaam ongeveer 500 gram glycogeen, dat vooral opgeslagen wordt in de spieren en de lever. Meteen goed voor één uur intense inspanning of twee uur matige inspanning. Nadien raken de reserves uitgeput en moet de sporter geleidelijk zijn toevlucht nemen tot andere, minder krachtige brandstoffen. Meestal is er sprake van een zachte overgang, waarbij de atleet iets minder intens gaat trainen. Ze kan echter ook zeer veel hinder veroorzaken.

Tijdens de inspanning

Als marathonlopers het hebben over "tegen de muur botsen", bedoelen ze dat hun glycogeenreserves plots uitgeput raken. Om die enorme inzinking te vermijden of op zijn minst zo veel mogelijk te vertragen, komt het erop aan te eten tijdens de inspanning. Maar wat precies? Uiteraard zal de sporter bij voorkeur producten kiezen die veel glucose, honing of dextrose bevatten, de zogenaamde snelle suikers. Snel, omdat ze de cellen meteen energie bezorgen. In welke vorm? De meeste sporters verkiezen vloeibaar voedsel, want de zwakke doorbloeding van de ingewanden tijdens de inspanning en de schokken die het spijsverteringsstelsel te verduren krijgt, bemoeilijken de opname van vast voedsel. De zogenaamde isotone dranken zijn precies bestemd om de opname van suikers en mineralen door het organisme te bevorderen.

Artikel gepubliceerd door op 18/01/2005

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Voeding vóór een wedstrijd

  • Het is de bedoeling een zo groot mogelijke glycogeenreserve aan te leggen. 
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating