• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

De voordelen van de amandel

De voordelen van de amandelDe amandel is een niet alledaagse droge vrucht die al jaren de nieuwsgierigheid van wetenschappers prikkelt, in het bijzonder op het gebied van de cardiovasculaire gezondheid. De amandel zou zelfs verschillende positieve effecten hebben voor het hart…

Heel wat epidemiologische studies hebben beklemtoond dat voedingsmiddelen uit de notenfamilie het risico op coronaire hartziekten kunnen verminderen. Klinische gegevens tonen aan dat deze voedingsmiddelen een cholesterolverlagend effect hebben of dat ze actief bijdragen aan de inname van de kostbare omega-3-vetzuren, met hun zo heilzame werking voor het hart. Deze vaststellingen volstaan echter niet om helemaal te verklaren waarom een regelmatige consumptie van amandelen zo goed is voor het hart. Andere hypothesen zijn niet uit te sluiten.

Invloed op de insuline

Een groep Canadese onderzoekers heeft het effect van amandelen op de koolhydratenstofwisseling bestudeerd, met de bedoeling vast te stellen of er ook een verband was met een mechanisme waarbij insuline betrokken was. Om deze hypothese te bevestigen, hebben ze de effecten van volledige, als snack ingenomen amandelen (noch gegrild, noch gezouten) vergeleken met een volkoren muffin, arm aan verzadigde vetten. De test werd uitgevoerd bij 27 personen die al drie maanden een hoog vetgehalte in het bloed hadden.
De resultaten tonen aan dat de uitscheiding van C-peptide (de hormonale precursor van de insuline waardoor men een schatting kan maken van de insulinesecretie binnen 24 uur) in de urine duidelijk lager was bij de personen die amandelen hadden gekregen, in vergelijking met de groep die een volkoren muffin had gegeten. Deze gegevens zijn interessant in zoverre dat een teveel aan insuline (hyperinsulinisme), in combinatie met de resistentie van het lichaam aan de werking van de insuline (insulineresistentie genoemd), tegenwoordig vaak genoemd wordt als een element van de ontwikkeling van cardiovasculaire ziekten.

Daling van de bloeddruk

Een andere klinische test, op langere termijn, van hetzelfde onderzoeksteam, leert ons heel wat over de positieve effecten van amandelen voor het hart. Deze studie wilde bij patiënten het effect meten van de consumptie van een mengeling van cholesterolverlagende voedingsmiddelen op verhoogde bloeddruk, een andere cardiovasculaire risicofactor. Gedurende één jaar, kregen 66 personen met een hoog vetgehalte in het bloed een dieet voorgeschreven dat rijk was aan plantaardige sterolen, aan soja-eiwitten, aan oplosbare vezels en aan amandelen.

Bij het beëindigen van het onderzoek, bedroeg de gemiddelde bloeddrukverlaging 4.2 meer of minder 1.3 mmHg voor de systolische druk (het hoogste cijfer van de meting) en 2.3 meer of minder 0.7 mmHg voor de diastolische druk (het laagste cijfer van de meting).
Er bleek een verband te zijn tussen de verlaging van de diastolische bloeddruk enerzijds en de gewichtsverlaging en de consumptie van amandelen anderzijds, maar er was geen verband met de andere onderzochte voedingsmiddelen.

Volgens de auteurs van deze studie, zou deze benadering, die een combinatie wil zijn van verschillende cholesterolverlagende voedingsmiddelen, bijkomende voordelen kunnen opleveren voor de behandeling van cardiovasculaire ziekten, door tegelijkertijd de lipidemie en de bloeddruk te verlagen. Dit moet wel nog bevestigd worden.
Amandelen zijn dus een interessant tussendoortje, aangezien ze voor het lichaam een bron zijn van heel wat vezels, vitaminen (E, groep B) en mineralen. Omdat ze echter ook een grote hoeveelheid calorieën vertegenwoordigen, moeten we er toch voor zorgen dat we niet te veel amandelen eten…

Artikel gepubliceerd door op 16/09/2008

Bronnen: Jenkins DJ et al., Metabolism, juli 2008. Jenkins DJ et al., European Journal of Clinical Nutrition, juni 2008.

Vindt u het artikel interessant?