• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

De valstrik van snoep

De valstrik van snoep Volgens een Franse enquête eten we elk jaar 3,3 kg snoep en dat geldt zowel voor kinderen als voor volwassenen. Maar waar komt die snoeplust vandaan?

Snoep: impulsaankopen

Snoep is een valstrik. 80% van de snoepaankopen zijn niet gepland en worden meestal in grootwarenhuizen gedaan. Wat te bewijzen was! Opgelet dus als u aan de kassa staat te wachten. U hebt een lange dag achter de rug, u bent moe, de files aan de kassa zijn lang en de snoep wenkt…

Elke dag laat 35% van de mensen zich vangen omdat ze elke dag snoepen. Dat blijkt uit een enquête van de chambre nationale de la confiserie in Frankrijk. Voor die mensen is snoep erg belangrijk. Het zijn eerder jonge mensen (18-24 jaar), uit grote gezinnen met een bescheiden levensstandaard. Die mensen lijken niet te kunnen leven zonder snoep. Ze zien snoep als een vriendschappelijk ritueel, als een sociale weldoener en bovendien zorgt de zoetigheid ervoor dat de band met de kindertijd behouden blijft. In dat geval heeft snoep een kalmerend effect en zorgt het voor zekerheid in tijden van spanningen.

25% van de bevolking biedt weerstand. Ze snoepen nooit en ze zijn zelfs tegenstanders van snoepen. Deze mensen willen slank blijven, ze doen er alles aan om de tanden gezond te houden , ze zijn vaker ouder dan 55 jaar en ze willen zich niet gedragen als grote kinderen.

En dan is er ook nog chocolade

Als u deel uitmaakt van de resterende 40%, dan eet u af en toe snoep en dan weerstaat u af en toe aan de verleiding. Om aan een consumptie van 3,3 kg per jaar en per persoon te komen, moet er inderdaad heel wat snoep gekocht worden. U moet wel weten dat er bij dit onderzoek geen rekening gehouden werd met de consumptie van chocolade

Het belangrijkste onderzoeksresultaat betreft het feit dat het aandeel van de impulsaankopen erg hoog is. Men kan zelfs stellen dat er sprake is van een verslaving aan suikerwaren. En het feit dat we in een consumptiemaatschappij leven helpt niet! Men kan zich afvragen of de volgende vraag niet gesteld had moeten worden: 'Bent u het ermee eens dat snoep niet verkocht mag worden aan supermarktkassa's?' Wellicht zullen de meeste mensen met 'ja' antwoorden. Heel veel mensen kampen met cariës, met teveel calorieën, met eetaanvallen, en ga zo maar door. Al kan snoepen af en toe een weldoend effect hebben. Maar hoort bij vrijheid van keuze ook niet de vrijheid om niet in verleiding gebracht te worden?

Artikel gepubliceerd door op 29/08/2006

Bronnen: Le Monde, 30 mai 2006

Vindt u het artikel interessant?