• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

De schoolpsycholoog: een bevoorrechte gesprekspartner

De schoolpsycholoog: een bevoorrechte gesprekspartnerGewaarschuwd door de leerkrachten of de ouders, ziet de schoolpsycholoog kinderen die het op school moeilijk hebben. Hij zal proberen een communicatie op te bouwen die noodzakelijk is voor de psychische stabiliteit van de leerling. Suzanne Guillard, schoolpsychologe, vertelt er meer over.

Suzanne Guilard: welke is uw rol als schoolpsychologe?De schoolpsycholoog moet proberen mislukkingen op school te voorkomen. Hij houdt zich concreet bezig met kinderen die communicatie- of gedragsproblemen hebben op school. Daarvoor zal hij zowel de leerkrachten als de ouders en de leerlingen aanspreken. Hij zal de kinderen volgen vanaf de kleuterschool tot het einde van de lagere school.

Hoe werkt u?Op aanvraag van ouders die zich zorgen maken over het gedrag van hun kind of op aanvraag van de leerkrachten maken wij een afspraak met de leerling. De psycholoog tracht dan een crisis op te lossen die vaak te maken heeft met een communicatiestoornis. De angst van het kind ten aanzien van de school kan zeer snel verdwijnen als iemand anders dan zijn ouders of leerkrachten hem geruststelt. Maar als het kind diepere stoornissen vertoont, die niets te maken hebben met de school, is het advies van een gespecialiseerd psycholoog aangewezen. Maar de schoolpsycholoog kan zijn werk enkel doen als de ouders erbij betrokken worden en volledig meewerken.

Welke situaties kunnen de ouders alarmeren?Zonder te dramatiseren: alle situaties! Een kind dat 's morgens niet wil opstaan, dat duidelijk schrik heeft om naar school te gaan of in de klas in zichzelf gekeerd is, zijn tekenen die de ouders en leerkrachten moeten verontrusten. Maar een psycholoog kan in zeer wisselende situaties optreden:

  • een onrustige leerling,
  • een leerling die slechte resultaten behaalt,
  • een leerling met persoonlijkheidsstoornissen,
  • een leerling met een reactie op een gezinsprobleem.
De ouders moeten weten dat ze steeds op ons een beroep kunnen doen. Vaak volstaan enkele sessies om een moeilijke situatie te ontwarren. We zijn er om te luisteren, te begrijpen en onze plaats als bevoorrechte, externe en neutrale gesprekspartner leidt vaak tot een oplossing.

Artikel gepubliceerd door op 24/09/2002

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten