• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

De regels om gezond oud te worden

De regels om gezond oud te wordenGezond oud worden is synoniem met een goede leefshygiëne. Daarmee moet men reeds op jonge leeftijd beginnen. Dr. Stéphanie Lehmann, geriater, bespreekt de belangrijkste in acht te nemen regels.

e-gezondheid: De meeste mensen kunnen nu goed oud worden. Welke leefhygiëne kan u aanraden?Dr. Stéphanie Lehmann: Goed oud worden is niets anders dan eerst goed leven! Een goede leefhygiëne zal vooral resultaten opleveren als ze continu wordt toegepast. Men zou zijn levensstijl dus niet moeten wijzigen op de leeftijd van 60 jaar! Daarom zal het u niet verbazen als ik enkele open deuren intrap: om goed oud te worden, moet men:

  • Overgewicht bestrijden vanaf de kinderjaren. Zo kunnen ziekten die het gevolg zijn van overgewicht, zoals type 2 diabetes en hart- en vaatziekten (ziekten die zich vaak op middelbare leeftijd manifesteren en daarna moeilijk te stabiliseren zijn), worden voorkomen.
  • Regelmatig fysieke activiteit doen (driemaal per week) en zorgen dat de gewrichten soepel blijven: regelmaat loont. Dat is zeker.
  • Zijn tanden verzorgen om zo goed mogelijk te kunnen blijven eten.
  • Zijn hart en bloedvaten beschermen: minder vet eten, het cholesterol- en triglyceridengehalte volgen, de bloeddruk controleren, stoppen met roken, enz.
  • In orde zijn met zijn vaccinaties, te beginnen met tetanus! Het griepvaccin en het vaccin tegen pneumokokken worden aangeraden aan zwakke personen en aan alle 65-plussers.
  • Goede sociale relaties onderhouden om zich te kunnen aanpassen aan de psychische en lichamelijke veranderingen die zich voordoen bij het verouderen.

e-gezondheid: Bepaalde preventieve geneesmiddelen kunnen bijzonder waardevol zijn. Hoe de mensen motiveren om ze iedere dag in te nemen?Dr. Stéphanie Lehmann: Als we spreken van preventie van het oud worden, onderzoekt men meerdere domeinen. De primaire preventie bestaat in het vertragen van het verouderingsproces en het controleren van de risicofactoren die leiden tot verlies van autonomie. In feite is het een antwoord op de vraag: “Hoe minder snel oud worden?” Anti-oxiderende moleculen (vitamine C, vitamine E, spoorelementen zoals zink en selenium) hebben enkel zin als de voeding onvoldoende gevarieerd is. Ook een correctie van leeftijdgebonden hormoontekorten moet individueel worden bekeken. Oestrogenen bij de menopauze, DHEA, melatonine, enz. hebben hun specifieke indicaties en bijwerkingen. Mensen die ernaar vragen, zijn steeds “gemotiveerd”. Wel moeten de mensen weten dat er nog steeds geen wondermiddel bestaat, 21ste eeuw of niet!De secundaire preventie bestaat in het opsporen, diagnosticeren en zo vroeg mogelijk behandelen van aandoeningen die leiden tot afhankelijkheid. De vraag is dan: hoe het best oud worden? De preventieve behandeling is dan een echt middel om de individuele risico's te beperken. Als men zich bewust is van zijn problemen en als men er iets wil aan doen, is men uiteraard gemotiveerd. Dat betekent het cholesterolgehalte regelen, de bloeddruk onder controle brengen, het risico van verstopping van de bloedvaten verkleinen door aspirine in te nemen, zich beschermen tegen dijbeenhalsbreuken door een hormonale substitutietherapie en/of calcium, enz., voor zover men de juiste vraag in het achterhoofd heeft...

e-gezondheid: Kan u de lezers van e-gezondheid nog andere tips geven?Dr. Stéphanie Lehmann: Doe wat u nu doet: leven, van gedachten wisselen, jong van geest blijven en uiteraard aandacht besteden aan preventie.Verouderen is een onvermijdelijk iets, maar als men dat fenomeen probeert te begrijpen, kan men het dedramatiseren en er ook op anticiperen. Dat is een moedige, maar ook uiterst heilzame aanpak: als men het oud worden aanvaardt, wordt men ontvankelijker voor raadgevingen en behandelingen. Maar als men tot de leeftijd van 60 jaar aan struisvogelpolitiek doet, is het al bijna te laat!

Ik zou graag willen eindigen met een citaat van Holmes: “Kunnen oud worden is het toppunt van wijsheid en één van de moeilijkste dingen van de kunst om te leven.”

Artikel gepubliceerd door op 13/08/2002

Bronnen: Dr. Stéphanie Lehmann, geriater, verbonden aan klinische research, CHU van Grenoble.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten