• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

De glycemische index: een nieuw begrip

De glycemische index: een nieuw begrip Het begrip snelle en trage suikers wordt al jaren gehanteerd in de kleedkamers van sporters. Toch raakt het steeds meer in onbruik ten voordele van het begrip 'glykemische index'...

Ter gelegenheid van het recente symposium van het Unilever Health Institute over welzijn en presteren stelden sommige deskundigen een concept in vraag dat vandaag achterhaald is: dat van snelle en trage suikers.

Een onverteerbare theorie

Bij de spijsvertering worden de complexe koolhydraten, in de eerste plaats zetmeel, gesplitst in kleinere eenheden, meestal glucose. Daardoor kan glucose door het darmslijmvlies passeren en in het bloed en vervolgens in de cellen terechtkomen. De enkelvoudige koolhydraten (glucose, sacharose, fructose) zijn klein van formaat en hoeven niet gesplitst te worden om te kunnen worden verteerd. Lange tijd ging men ervan uit dat dit verschil in formaat alles verklaarde wat er nadien gebeurde in het lichaam. De complexe koolhydraten werden gelijkgesteld met trage suikers, de enkelvoudige koolhydraten met snelle suikers. Deze terminologie is vandaag verouderd en verdrongen door het begrip "glykemische index".

De GI

De glykemische index (GI) geeft de invloed weer van een bepaalde eetwaar op de bloedsuikerspiegel. Hoe hoger de GI, hoe sneller de bloedsuikerspiegel stijgt. Omgekeerd geven eetwaren met een lage GI slechts geleidelijk hun energie af. En de grootte van de koolhydraten (enkelvoudige of complexe) heeft absoluut niets te zien met de waarde van de GI: in bepaalde omstandigheden doet zetmeel de bloedsuikerspiegel sneller stijgen dan suiker!

Artikel gepubliceerd door op 27/05/2003

Bronnen: 4th Unilever Health Institute Symposium on Wellbeing and Performance, 9-10 april 2003, Vlaardingen, Nederland.

Vindt u het artikel interessant?