• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

De Belgen zijn tuk op vermageringspillen...

De Belgen zijn tuk op vermageringspillen... Volgens een nieuw rapport van Euromonitor kent de verkoop van vermageringsproducten een ware explosie in ons land. Belangrijkste reden: we letten steeds meer op ons imago, maar hebben al bij al weinig oog voor de risico's op zwaarlijvigheid...

In zijn laatste bulletin maakt Euromonitor, dat gespecialiseerd is in economische marktonderzoeken, bekend dat de verkoop van vermageringsproducten (behalve geneesmiddelen, dus niet-voorschriftplichtige producten) in apotheken en speciaalzaken in 2004 in België met 14 % gestegen is tot 29 miljoen euro. Die stijging ligt veel hoger dan de jaarlijkse groei van Groot-Brittannië (+ 6,6 %), de grootste Europese markt terzake, en van Spanje (+ 10,3 %), ook een sterke groeier. De Belgische markt van de vermageringsproducten verpulvert vandaag dan ook alle records!

Uiterlijk komt vóór gezondheid

In 2004 was naar schatting ongeveer 15 % van de Belgen zwaarlijvig, terwijl 41 % kampte met overgewicht. Die cijfers liggen zelfs nog hoger bij vrouwen: respectievelijk 18 en 47 %. Ondanks die alarmerende statistieken blijft de belangrijkste motivatie van de Belgen om dergelijke producten te kopen, volgens Euromonitor vooral uiterlijk in plaats van gezondheid! De meeste kopers zijn immers vrouwen die vlak na nieuwjaar en de hele zomer (het bikiniseizoen) lang gretig voorraden inslaan. De populairste artikelen zijn vetverbrandingspillen ("fat burners"), vet- en koolhydraatblokkers ("fat and carb blockers") en maaltijdvervangers in de vorm van graanrepen.

De pers springt erop...

Volgens analisten kan de sector rekenen op toenemende reclame voor dit soort producten, niet alleen in tijdschriften, maar ook op tv. Zo voeren steeds meer tv-programma's vrouwen ten tonele die slanker, fitter… en jonger willen worden. Tot slot blijkt ook dat de huidige wetgeving in ons land de kwaliteit van de verkochte producten bevordert en ook van de zogenaamde "natuurlijke" producten, iets waarvoor de consument zeer gevoelig is.

Artikel gepubliceerd door op 23/08/2005

Bronnen: Health and Wellness Healthcare products in Belgium, 2002-2004, Euromonitor International 2005.

Vindt u het artikel interessant?