• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    7 mening
  • Commentaren (0)

De belangrijke vitamine C

Artikel gepubliceerd door op 19/01/2011


De belangrijke vitamine C

Vitamine C heeft een aantal belangrijke taken: antioxidant, immuun-versterkend middel, etc. Het is om deze reden dat de Hoge Gezondheidsraad in België de ADH verhoogd heeft van 70 mg naar 120 mg/dag.

Tekort aan vitamine C

Vitamine C is een vitamine die we niet zelf aanmaken in het lichaam. We kunnen ze enkel uit onze voeding halen!

Een tekort aan deze vitamine kan nog andere oorzaken hebben dan puur voedingsgerelateerde oorzaken.

Zo kunnen bepaalde levensfasen een belangrijke oorzaak zijn (bvb. zwangerschap, borstvoeding, bejaarde leeftijd.) Ook omstandigheden zoals extreem sporten, veelvuldig medicatiegebruik of overmatig alcoholgebruik kunnen er mede voor zorgen.

Maar voeding blijft een zeer belangrijke factor. Een onevenwichtige voeding is de meest voorkomende oorzaak.

Een tekort aan vitamine C komt in onze ontwikkelde landen bijna niet meer voor.

Een tekort aan vitamine C zorgt in de eerste plaats voor verminderde weerstand, wondgenezing en opbouw van bindweefsel. De meest bekende ziekte als gevolg van een vitamine C-tekort is scheurbuik, vroeger berucht bij bemanningen van zeilschepen op lange routes. Hiervoor dient men gedurende meer dan 3 maanden géén vitamine C te consumeren, wat quasi niet voorkomt in onze streken.

 

Waar zit vitamine C in?

De gele of rode paprika is in verhouding de grootste bron van vitamine C onder de groenten en bij fruit is dit de kiwi. Daarbij moet gezegd worden dat een paprika twee keer zoveel vitamine C per 100 gram bevat als een kiwi, maar dat men sneller 100 gram kiwi eet dan 100 gram paprika, dat vaak verwerkt is in een (hoofd)maaltijd. De bekende sinaasappel bevat naar verhouding veel minder vitamine C.

 

250 % ADH – nuttig?

Je moet de stelling van 250% vitamine C met een korreltje zout nemen.

ADH zijn gebaseerd op schattingen van de behoeften van diverse leeftijdsgroepen, mannen en vrouwen. De benodigde hoeveelheden vitaminen en mineralen is afhankelijk van geslacht, levensfase en leeftijd van de persoon. Zo heeft een volwassene een andere behoefte dan een kind. Sommige "risicopersonen" zijn meer blootgesteld aan de schadelijke effecten van oxidanten zoals vrije radicalen. Hun behoefte aan vitamine C ligt dan ook hoger; rokers hebben meer nood aan vitamine C bvb. omdat nicotine zorgt voor minder opname ervan.

Een teveel aan vitamine C wordt inderdaad uitgeplast of gewoonweg niet meer opgenomen thv de darmen.

Voorbeelden van de giftigheid van vitamine C zijn zeldzaam. De meeste mensen verdragen enkele grammen per dag probleemloos. Doses vanaf ongeveer 10 gram kunnen aanleiding geven tot het ontstaan van diarree. In zeldzame gevallen kan orgaanschade ontstaan door ijzerstapeling, ontstaan nierstenen, of treden andere ernstige bijwerkingen op.

Artikel gepubliceerd door op 19/01/2011

Deze post maakt deel uit van de blog van Frank Fol - De Groentekok, Blog diëtetiek

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie