Darmen: vertroetel uw microbioom!

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 12/01/2016 - 10h44
-A +A

PUB

Microbioom: hoe houden we het gezond?

Om te beginnen door nooit antibiotica te slikken als het geen zin heeft, want antibiotica vernielen ons hele microbioom! Maar ook door wat minder geobsedeerd met hygiëne bezig te zijn en dus zorgvuldig om te springen met ontsmettingsproducten. Niet alle bacteriën om ons heen zijn namelijk gevaarlijk.

Natuurlijk moeten we onze handen wassen als we naar het toilet geweest zijn en als we beginnen koken. We moeten ons ook elke dag douchen. Maar we moeten matig zijn met ontsmettende tissues die bacteriën doden die ons microbioom net gezond houden. Ook contact met de natuur is belangrijk. Hoe meer u in de natuur bent, hoe beter uw microbioom zal floreren. Als u het geluk hebt een tuin te hebben, zult u uw voordeel doen met al die bacteriën die massaal in dit milieu aanwezig zijn.

Microbioom: hoe moeten we het goed voeden?

Door het zo veel mogelijk probiotica te leveren, levende bacteriën dus. Gefermenteerde producten zitten daar vol van. Denk maar aan zuurkool, augurken, olijven, pickles, kaas, yoghurt, gefermenteerde melk (kefir en yoghurt met bifidus), brood met gist, sojasaus of  miso.

U kunt ook - en dat is zeker nuttig als u toch antibiotica hebt moeten slikken - voedingssupplementen van probiotica nemen die de volgende drie bacteriën bevatten: lactobacillus acidophilus, lactobacillus caseï en streptococcus thermophilus. Let er wel op dat het levende bacteriën zijn, anders heeft het geen zin.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 12/01/2016 - 10h44

 Enterotypes of the human gut microbiome, M Arumugam and al, Nature, 12 mai 2011;473(7346):174-80

 An obesity-associated gut microbiome with increased capacity for energy harvest, P.J. Turnbaugh et al., Nature, 444, 1027, 2006.

 Gut Commensal E. coli Proteins Activate Host Satiety Pathways following Nutrient-Induced Bacterial Growth. Jonathan Breton - Serguei Fetissov. Cell Metabolism  24 novembre 2015

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB