• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (1081)
  • Commentaren (0)

CVA en overleving: de rol van vitamine C

CVA en overleving: de rol van vitamine C
Vitamine C heeft een tonisch effect, vooral in de wineter. Maar een regelmatige en voldoende hoeveelheid vitamine C is ook gunstig op lange termijn. Meer bepaald voor een aantal slagaders die de hersenen van het nodige bloed voorzien…

Vitamine C en de gezondheid van het hart

Eerder onderzoek wees al op de correlatie tussen de consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C en cardiovasculaire aandoeningen. Een kleiner aantal studies toont de associatie aan van het risico op een cerebrovasculair accident (CVA) en ascorbinezuur (een andere benaming voor vitamine C). Bovendien is het zo dat een supplement niet doeltreffend blijkt te zijn.

Een belangrijke studie wijst op het verband tussen een CVA en vitamine C

In het kader van de grootscheepse EPIC-studie (European Prospective Investigation into Cancer), een epidemiologisch onderzoek naar het verband tussen voeding en kanker in Europa bij 500.000 personen, bestudeerden onderzoekers het verband tussen de concentraties aan vitamine C en het risico op een CVA bij de Britse bevolking.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij 20.649 mannen en vrouwen van 20 tot 79 jaar die bij het begin van de studie nooit een CVA hadden. De follow-up bedroeg gemiddeld negen en een half jaar.

Vorige pagina

Artikel gepubliceerd door op 19/05/2008 - 23:00

Bronnen: Myint PK, American Journal of Clinical Nutrition, 2008 en Khaw KT, Public Library of Science Medicine, 2008.

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Bekijk ook de reacties in het interactieve gedeelte van E-gezondheid
De laatste getuigenissenVitamine C
drogisterij of apotheek

Door Yolandaspreeuw op 22/03/2011 10:06

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Ik moet van mijn dokter een supplement vitamine c nemen omdat ik onlangs mijn been heb gebroken en een verzwakte immuniteit heb. Ik dacht dat eender welk supplement wel goed ging zijn - ik dus al ...

voedingsupplementen

Door brandy op 17/03/2011 16:19

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

In onze dagelijkse voeding zitten zowiezo veel minder vitaminen, mineralen ,spoorelementen doortoe doen van bodemverarming, gebruik van pesticiden enz. Daarbij heeft ieder mens een andere behoefte van...