Constipatie bij diëten: praktische tips

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 09/06/2017 - 09h02
-A +A

Wie een vermageringskuur volgt, heeft vaak last van constipatie. Dat is nu wel niet het ergste leed van de wereld, maar met enkele eenvoudige regels kunt u dit onaangename aspect van de darmtransit wel voorkomen.

PUB

Diëten gaat vaak gepaard met constipatie

Sommige strenge en vaak eenzijdige vermageringsdiëten beperken het aantal opgenomen calorieën zo sterk dat ze niet voldoende vezels leveren om een goede darmtransit te bekomen. Voedingsvezels spelen nochtans een cruciale rol in de darmtransit. Ze zorgen voor voldoende vocht in de fecale massa, waardoor de ontlasting beter door de darmen schuift.

Opgelet voor pseudoconstipatie!

Vermageringsdiëten zijn per definitie caloriearm. Het volume aan opgenomen voedsel is dan ook logisch gezien beperkt. Zelfs bij een goed aangepast dieet is er altijd onvermijdelijk een vermindering van de fecale massa. Veel mensen verwarren dat met constipatie.

Hoe kan ik constipatie voorkomen?

Kies liever geen te streng en beperkend dieet. Het brengt niet alleen constipatie mee, maar zorgt op lange termijn ook voor tekorten van belangrijke voedingsstoffen. Ga liever voor een evenwichtig dieet. Dat betekent concreet:

  • Voldoende aanvoer van eiwitten (vis, vlees, eieren of kaas) voor het behoud van de spieren: 1,3 tot 1,4g eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag. Als u 60 kg weegt, komt dat neer op 80 g/dag eiwitten per dag;
  • Opname van vitamines en mineralen in de vorm van fruit en groenten om tekorten te voorkomen;
  • Toevoer van vezels om de darmtransit te vergemakkelijken. Vezels vindt u in fruit, gedroogde vruchten en granen.

Enkele regels rond levenshygiëne om constipatie te voorkomen

Maar het allerbelangrijkste is dat u zich houdt aan bepaalde regels rond levenshygiëne:

  • Drink minstens 1,5 liter water per dag;
  • Doe genoeg lichaamsbeweging;
  • Ga regelmatig naar de wc - dat wil zeggen zodra u de behoefte voelt -  en bouw zo geleidelijk aan een regelmatig ritme op vaste tijdstippen op.
Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 27/05/2016 - 09h35 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 09/06/2017 - 09h02
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Constipatie: verzorg u! Gepubliceerd op 12/07/2017 - 09h28

Twaalf procent van de wereldbevolking heeft dagelijks last van constipatie . Een kwart van deze mensen verzorgt zich niet. Zij die beslissen er wel iets aan te doen, volgen dan vaak nog een ongeschikte of weinig doeltreffende behandeling.

Vijf regels tegen constipatie Gepubliceerd op 09/06/2017 - 09h06

Constipatie komt heel vaak voor. Ze vormt in 35% van de raadplegingen van volwassenen en 3 tot 5% in de pediatrie een aanleiding om een arts te raadplegen. Het zijn echter vooral vrouwen die er last van hebben. Onze voeding en levensstijl spelen vaak...

Wat doen tegen een moeilijke spijsvertering? Gepubliceerd op 12/02/2013 - 11h46

Luie darmen, constipatie, winderigheid, een opgeblazen gevoel, buikkrampen... Deze ongemakken komen heel veel voor en kunnen de kwaliteit van ons leven danig verslechteren. Met enkele eenvoudige aanpassingen in uw voeding kunt u dat zware gevoel in u...

Meer artikels