• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Constipatie bij diëten: praktische tips

Constipatie bij diëten: praktische tips

Wie een vermageringskuur volgt, heeft vaak last van constipatie. Dat is nu wel niet het ergste leed van de wereld, maar met enkele eenvoudige regels kunt u dit onaangename aspect van de darmtransit wel voorkomen.

Diëten gaat vaak gepaard met constipatie

Sommige strenge en vaak eenzijdige vermageringsdiëten beperken het aantal opgenomen calorieën zo sterk dat ze niet voldoende vezels leveren om een goede darmtransit te bekomen. Voedingsvezels spelen nochtans een cruciale rol in de darmtransit. Ze zorgen voor voldoende vocht in de fecale massa, waardoor de ontlasting beter door de darmen schuift.

Opgelet voor pseudoconstipatie!

Vermageringsdiëten zijn per definitie caloriearm. Het volume aan opgenomen voedsel is dan ook logisch gezien beperkt. Zelfs bij een goed aangepast dieet is er altijd onvermijdelijk een vermindering van de fecale massa. Veel mensen verwarren dat met constipatie.

Hoe kan ik constipatie voorkomen?

Kies liever geen te streng en beperkend dieet. Het brengt niet alleen constipatie mee, maar zorgt op lange termijn ook voor tekorten van belangrijke voedingsstoffen. Ga liever voor een evenwichtig dieet. Dat betekent concreet:

  • Voldoende aanvoer van eiwitten (vis, vlees, eieren of kaas) voor het behoud van de spieren: 1,3 tot 1,4g eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag. Als u 60 kg weegt, komt dat neer op 80 g/dag eiwitten per dag;
  • Opname van vitamines en mineralen in de vorm van fruit en groenten om tekorten te voorkomen;
  • Toevoer van vezels om de darmtransit te vergemakkelijken. Vezels vindt u in fruit, gedroogde vruchten en granen.

Artikel gepubliceerd door op 27/05/2016

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Obstipatie: wat we erover moeten weten

  • Verstopping; trage, moeilijke ontlasting door het te lang verblijven van de darminhoud in de dikke darm.
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating