• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Conflicten beheren in 6 lessen

Conflicten beheren in 6 lessen

Een bepaald gedrag of enkele zinnen uitgesproken door een vriend, partner, kind, collega, baas... kunnen soms leiden tot een onaangename en aanhoudende situatie. U kan conflicten vermijden door gebruik te maken van de technieken van de conflictvrije communicatie, die geïnspireerd is op de geweldloze communicatie. Door u deze technieken eigen te maken, zal u in staat zijn om op een positieve manier met de mensen om te gaan.

1) Neem de tijd om uw gevoelens en uw denkwijze te analyseren

Soms zijn we niet al te objectief of hebben we moeite om te nuanceren. Dat is bijvoorbeeld het geval met de dichotomische redenering (waarbij telkens tussen 'alles' en 'niets' moet gekozen worden) of met oververalgemeningen ("niets lukt me in het leven"). Soms concentreren we ons ook op een detail en vergeten daarbij rekening te houden met de andere gegevens van de context. Of we formuleren overhaaste en onterechte conclusies. Het overkomt ons soms ook om automatisch storende gedachten te hebben of om een overdreven persoonlijke betrokkenheid te ontwikkelen.
Als uw gevoelens niet toe te schrijven zijn aan een van deze 'cognitieve vervormingen', intens blijven en na verschillende dagen nog steeds aanwezig zijn, dan moet u zich voorbereiden om een conflict op te lossen.

2) Knoop een gesprek aan met de persoon die aan de basis ligt van uw onaangename gevoelens

Zorg ervoor dat u zich niet van persoon vergist! Denk goed na, want de situatie is niet altijd wat ze op het eerste gezicht lijkt te zijn. Iemand kan bijvoorbeeld gewoon een gerucht overbrengen of een tussenpersoon of collega zijn die een hiërarchische mededeling doorgeeft.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 14/04/2015
Origineel artikel geschreven door op 31/05/2010

Vindt u het artikel interessant?