Conflicten beheren in 6 lessen

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 14/04/2015 - 11h59
-A +A

PUB

3) Kies het juiste ogenblik om te praten

Omdat de andere persoon beschikbaar moet zijn en bereid om met u te praten, kan het nuttig zijn te wachten of zelfs een afspraak te maken. Een afspraak maken geldt ook wanneer u wil praten met een kind of met uw partner. Zeg gewoon dat u iets wil bespreken dat voor u belangrijk is en vraag wanneer het de andere persoon past.
Zorg ervoor dat ook u iets positiefs wil bereiken. Om het gesprek tot een goed einde te brengen, mag u zich niet laten meeslepen door negatieve gevoelens. Als u woedend bent, voelt de andere zich aangevallen, gaat u de andere sowieso veroordelen en gaat u niet naar hem of haar kunnen luisteren. Aarzel dus niet om indien nodig het gesprek uit te stellen.

4) Bereid uw gesprek goed voor en wees duidelijk en direct!

Draai niet om het probleem heen: dit zou angst en wantrouwen kunnen uitlokken bij uw gesprekspartner. Zeg duidelijk en zonder omwegen waarover u wenst te praten, waarom en met welk doel. Verwacht geen mirakels en bereid u goed voor. Soms is het zelfs nuttig om op te schrijven wat u wil zeggen en vooral goed na te denken over de manier waarop u het woord zal nemen: zoek de meest oprechte en conflictvrije formulering. U kan misschien alles vooraf eens inoefenen, eventueel met een vriend die niet bij de situatie betrokken is.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 31/05/2010 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 14/04/2015 - 11h59
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB