• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (3418)
  • Commentaren (0)

Colonkanker: 'rood alarm'!

Colonkanker: 'rood alarm'!
Een nieuwe studie bevestigt de resultaten van diverse vroegere onderzoeken: te veel rood vlees eten, verhoogt fors het risico op colonkanker. Vis daarentegen zou ertegen beschermen.

Dat rood vlees (rund- en lamsvlees) en bereide vleeswaren (paté, worst, charcuterie) het aantal gevallen van colonkanker doen stijgen, is al lang geweten, maar werd nog nooit zo overtuigend bewezen. Overmatige consumptie verhoogt zeer significant het risico op colorectale kanker.

Een dodelijke en frequente kanker

Volgens Peter Boyle, directeur van het Internationaal Centrum voor Kankeronderzoek (IARC) van de WGO in Lyon, is colorectale kanker de op één na meest voorkomende kanker bij mannen (na longkanker) en bij vrouwen (na borstkanker). In 2002 werden wereldwijd meer dan één miljoen gevallen van colorectale kanker opgespoord en overleden meer dan een half miljoen mensen aan de ziekte. Bij ons zien de statistieken er lichtjes anders uit: het is de tweede kanker bij vrouwen en de derde kanker bij mannen. Elk jaar worden er meer dan 4.000 nieuwe gevallen ontdekt, ongeacht het geslacht. In 1997 overleden 1.532 mannen en 1.627 vrouwen aan colorectale kanker. Dat is ongeveer 30 mannen per 100.000 inwoners en 30 vrouwen per 100.000 inwoners… Preventie speelt vandaag een cruciale rol, vooral dan op het vlak van voeding, want die zou verantwoordelijk zijn voor een groot aantal gevallen.

Artikel gepubliceerd door op 28/06/2005

Bronnen: Norat T. et al.: Meat, Fish and Colorectal Cancer Risk: The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. The Journal of the National Cancer Institute, Vol. 97; No.12, 2005. Belgisch Kankerregister 1998.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub