Coca-cola ontmaskerd

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 06/09/2005 - 00h00
-A +A

Veel atleten zijn ervan overtuigd dat coca-cola bestanddelen bevat die hun prestaties opkrikken. Welnu, ze slaan de bal compleet mis!

Het grote geheim

Coca-cola werd op 8 mei 1886 uitgevonden door een apotheker uit Atlanta, John S. Pemberton. Hij mengde per ongeluk een plantaardige siroop met spuitwater. De smaak beviel hem wel, en hij besloot zijn ontdekking aan te prijzen als "gezondheidsdrank". Meer dan een eeuw later is men er echter nog altijd niet in geslaagd om ook maar één gunstig effect te ontdekken in cola! Ach, het deed er niet toe: de trend was gezet, en sindsdien is coca-cola altijd een successtory gebleven. De formule wordt echter angstvallig geheimgehouden en bewaard in de safe van een Georgische bank onder de codenaam "7X". "Geheim" is hier immers een zeer relatief begrip. De samenstelling van cola blijft in de grond immers vrij klassiek: water, suiker, fosforzuur en natuurlijke aroma's. Alleen de precieze dosis van de plantenextracten blijft deels onbekend.

Nutteloze suiker

Cola is niet bepaald aan te raden bij inspanningen. Allereerst bevat hij te weinig natrium: ongeveer 40 mg/l, wat ruim onvoldoende is om het mineralenverlies door transpiratie te compenseren. Bij langdurige inspanningen dreigt er daadwerkelijk een tekort. In de medische literatuur staan ernstige gevallen beschreven van hyponatremie(*) bij atleten die bij voorkeur plat water of cola drinken. Cola bevat dus niet genoeg zout, maar iedereen weet wel dat de frisdrank zeer rijk is aan suiker: 85 gram per liter. Vandaar dat cola een belangrijke dikmaker is. Maar is die calorierijkdom geen troef voor sporters die veel energie verbruiken? Toch niet. De concentratie van het product is immers veel te hoog. Door osmose wordt er immers water opgezogen in het spijsverteringskanaal uit het lichaam, wat bij inspanningen uitdroging en diarree kan bevorderen. Ten slotte neemt ons lichaam moeilijk suiker op omdat suiker geen vitamine B1 en B2 bevat, die de spijsvertering bevorderen.

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 06/09/2005 - 00h00 Wyshak G, Frisch RE: British J. Cancer, 54; J. Adol.Health, 15 (1986 en 1994)
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Zeker geen koffie vóór het sporten! Gepubliceerd op 05/11/2013 - 13h18

Van koffie is bekend dat hij de hersenfuncties stimuleert. Vandaar dat men ervan uitgaat dat het "bakje troost" ook de lichamelijke prestaties verbetert. Cafeïne innemen vóór het sporten, is echter geen goed idee. Koffie vermindert immers de bloedtoe...

Meer artikels