• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Citrusvruchten in de kijker

Citrusvruchten in de kijker Ze zijn dé stervruchten van de winter. Wie? De citrusvruchten natuurlijk! Hun rijkdom aan vitamine C beschermt ons tegen de winterkou, maar da's lang niet hun enige voedingstroef. Een bijzondere fruitfamilie onder de loep…

Laten we beginnen met de kleinste en de zoetste: de clementine. Ze verschilt van de mandarine, die groter is en meer pitten bevat, maar qua voedingswaarde zitten beide vruchten dicht in elkaars buurt. De clementine heeft een hoog watergehalte (meer dan 85 %), wat er een uitstekende dorstlesser en tegelijk een zeer caloriearme (16 kcal per stuk, nettogewicht!) vrucht van maakt, zodat u ze naar hartelust mag verorberen. De clementine behoort tot de vitamine C-rijkste vruchten: ongeveer 41 mg per 100 g (het gehalte kan variëren van 20 tot 62 mg). Bovendien bevat ze veel bètacaroteen of provitamine A, vitamine E en vitamines van de B-groep (vooral B9). Bij de mineralen voert kalium de hoofdtoon, gevolgd door magnesium en ijzer. Het vezelgehalte daarentegen is vrij bescheiden (1,4 g per 100 g). Ten slotte is de clementine ook rijk aan sommige polyfenolen (flavonoïden, anthocyanen en xantofyllen), krachtige antioxidanten die de werking van vitamine C versterken, vooral de vaatbeschermende.

Uitgeperst als een citroen

Net als alle andere citrusvruchten is de citroen een opmerkelijke vrucht door zijn hoog vitamine C-gehalte: 52 mg per 100 g. De citroen heeft zijn eigen polyfenolen (naringoside, hesperidoside…), die ook een gunstige invloed hebben op de vitamine C. Hij levert ook een groot aantal vitamines van de B-groep, een beetje vitamine E (0,8 mg per 100 g) en een flinke dosis vezels (2,1 g per 100 g). Hij bevat zeer weinig suikers en is dus bijzonder caloriearm (14 kcal voor een kleine citroen, nettogewicht), maar bevat daarentegen veel organische zuren, vooral citroenzuur, die hem zijn typische zure smaak bezorgen (hij is ongetwijfeld de zuurste vrucht op aarde…). Verder is hij zeer rijk aan kalium, dat bij zijn metabolisme alkaliniserende residuen afgeeft. Dat zorgt ervoor dat de citroen ondanks zijn zure smaak absoluut niet verzurend is voor het organisme, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt.

De pomelo

De pomelo of pompelmoes is de grootste onder de citrusvruchten en bevat dus iets meer calorieën (ongeveer 60 kcal voor een gemiddelde halve pomelo met een nettogewicht van 150 g). Het is niet de citrusvrucht die het meest vitamine C bevat (37 mg per 100 g), maar zoals alle citrusvruchten is hij rijk aan polyfenolen (hesperidine, anthocyanen in roze en rode pompelmoezen, enz.). De andere vitamines zijn er minder overvloedig in aanwezig, behalve B5 en B3, en bètacaroteen en provitamine A in roze en rode pompelmoezen. De pompelmoes bevat ook veel citroenzuur, dat een alkaliniserende werking heeft, en pectines, zachte vezels die de darmtransit regelen.

Artikel gepubliceerd door op 08/02/2005

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ananasdieet

  • Ananas heeft al decennialang de diepgewortelde reputatie een vrucht te zijn die de overtollige kilo's doet verdwijnen, ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating