Cholesterolvrij eten

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige op 22/12/2014 - 16h00
-A +A

Opgelet!

Uw cholesterolgehalte is te hoog en uw arts heeft u een cholesterolvrij dieet voorgeschreven.

Wat moet u doen om uw cholesterolgehalte te doen dalen? Hoe moet u uw maaltijden bereiden en welke producten moet u daarbij kiezen?

En moet heel uw gezin zich aan dat dieet houden?

PUB

Wat is cholesterol?

Een vettige substantie die in het lichaam van alle zoogdieren wordt aangemaakt.

Cholesterol wordt in uw lichaam door alle cellen geproduceerd, maar vooral door de levercellen, en het speelt een essentiële rol in uw metabolisme. U maakt 750 tot 1200 mg cholesterol per dag aan.

In het dierlijk voedsel dat u eet zit cholesterol, in meer of mindere mate al naar gelang de stukken: hoe vetter de stukken, hoe meer erin zit. Een evenwichtige voeding levert 300 tot 700 mg.

Er zit geen cholesterol in plantaardig voedsel, maar in bepaalde plantaardige voeding zit plantensterolen met een gelijksoortige biochemische structuur. Hierdoor  kan dit een strijd aangaan in uw darmen met de cholesterol die u via uw voeding opneemt en die dan vrijwel geheel buitenspel wordt gezet.

Cholesterol, hoe werkt het?

Gewoonlijk wordt cholesterol vanzelf in evenwicht gebracht in uw lichaam, omdat we een reguleringssysteem hebben dat ervoor zorgt dat als er via voeding veel wordt aangevoerd, het lichaam er minder van produceert.

Waar de cholesterol ook vandaan komt, het wordt door het bloed vervoerd. Aangezien het een vet is, kan het zich niet oplossen en heeft een transportmiddel nodig om zich te laten vervoeren.

Het heeft twee soorten taxi's in de vorm van proteïnen ter beschikking:

  • De LDL (Low density lipoproteïnen) die hem naar het werk vervoeren: voor een betere doorstorming van membranen van uw cellen, voor een bijdrage aan het vormen van vitamine D en hormonen: oestrogenen, testeronen, cortisol, etc.
  • En de HDL (High density lipoproteïnen) die al wat te veel is naar de vuilnisbak brengt. In dit geval is de vuilnisbak de lever, die de overtollige cholesterol afbreekt in galzuren: deze worden vervolgens uitgescheiden door de gal tijdens de vertering.   

Dit is de reden waarom tijdens een bloedonderzoek niet alleen het totaalgehalte aan cholesterol wordt gemeten, maar ook en vooral de LDL en de HDL. Hoe hoger de laatste zijn, hoe beter, want dit geeft aan dat er goed wordt opgeruimd.

Om verschillende redenen kunnen echter deze reguleringssystemen ontsporen en moet men dus overgaan op het volgen van een cholesterolarm dieet van ongeveer 300 mg per dag. Omdat deze slechte cholesterol schadelijk is voor uw aderen, die hij zo graag laat dichtslibben.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige le 19/05/2014 - 10h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige le 22/12/2014 - 16h00

Rong Y , Chen L , Zhu T , Song Y , Yu M , Shan Z , et al. Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ 2013;346:e8539. Jones et al. Modulation de la lipémie et de la cinétique du cholestérol par des esters de stérols végétaux. Journal of lipid research 2000 ; 41 : 697-705. http://www.afssa.fr/TableCIQUAL/index.htm

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Cholesterol: kent u de slechte vetten? Gepubliceerd op 01/11/2015 - 23h44

Hoe kunnen we de goede cholesterol van de slechte onderscheiden? Welke producten moeten bovenaan op ons menu staan? Welke moeten we net beperken? En hoe omzeilen we de valkuilen die we dagelijks tegenkomen?

Meer artikels